Когато става въпрос за потреблението и избора на едни стоки и продукти пред други, неизменно се стига и до емоционалната привързаност на потребителя с бранда. Факт е, че потребителите вземат решение за покупка преди всичко на емоционална база, защото симпатизират повече на бранда Х, отколкото на У, защото отъждествяват себе си по някакъв начин с политиките на дадена компания, защото са „фенове“ на марката. Тази емоционална привързаност не възниква случайно, при всички случаи, а е резултат от целенасочени усилия и последователни действия от страна на мениджмънта в компанията. И когато говорим за такава привързаност към бранд, няма как да пропуснем шведската вериага за мебели и неща за дома Икеа, защото те определено знаят как да зарадват клиентите си и как да ги накарат да ги заобичат още повече.  Пореден пример за тази изобретателност на Икеа е новото им приложение с емотиконки за мобилните устройства, което потребителите могат да свалят за Андроид и iOS.

Ikea_emojiСпоред мебелния гигант комуникацията в текстовите ни съобщения не е достатъчно ефективна и те искат да променят това. Така се ражда идеята да пуснат собствена линия емотиконки, които на галено нарекоха „емоджи“. Според видео спота, който Икеа пуснаха, емоджи ще ви помогнат да “изгладите нещата” в комуникацията си и бързо и лесно да разпределите домашните си задачи.

Докато някои се преувеличават и хиперболизират пускането на емоджи и да се опитват да обяснят действията на Икеа с дигитална активност, истината е, че единствената причина, поради която потребителят Х би си свалил тези емотиконки е, за да получи в мобилното си устройство емотиконката с шведски кюфтенца, която после щедро да споделя с приятелите си. Това се харесва на потребителите и въпреки че отсъства каквото и да било рекламно послание в това приложение или подтик към покупка, факта, че използваш емотиконки от Икеа те прави част от общността и те кара да се чувстваш свързан по някакъв начин, а това е ценно за всеки бранд. Изпращайки емотиконката вместо 3, 4 или 5 думи спестява времето ти, усмихва човека отсреща и ти напомня ненатрапчиво за Икеа и всичките и характерни изключително за нея стоки. Всъщност така практически ти избягваш целият рекламен шум, възможността потребителя да затвори банерната ти реклама или да смени канала и достигаш реално да човека. При това по естествен начин! Без давност на рекламна кампания, без плащане на излъчване и в удобното за потребителя време извън рекламната пауза! Същевременно, едно такова послание от твой приятел буди асоциациите ти за уютното място, където е забавно и за още стотици дребни неща за дома и обезателно решаваш, че може би не е лошо да отидеш до магазина, защото вероятно ти трябва нещо…Всъщност самите потребители стават “преносител” на посланието на бранда и го споделят с хората, с които общуват, защото е забавно. Гениално, нали?

София, 24.02.2015 г.
Автор: Марина Колева