writing-300x200Правилната граматиката е като носенето на представителни дрехи по време на интервю за работа. Разбира се, че това е важно, и ако не се спазва, най-вероятно не води до сключване на каквато и да е сделка,. И все пак появяването на който и да е човек в костюм и вратовръзка още не означава, че той ще получи желаната работа. По същия начин некоректно употребените граматични правила могад да са досадни за журналистите.

Но от друга страна демонстрирането на способността за правилно използване на ‘точка’ и ‘запетая’ няма да доведе до отразяване на информацията в пресата на вашата фирма или клиенти. Въпреки че всички сме съгласни със значението на изкореняването на печатните грешки и придържането към стилистични конвенции, в днешната обременена медийна среда, просто да избягваме граматичните си грешки, със сигурност не е достатъчно, за да откроим способностите си да пишем във сферата на PR.

В своята работа като преподавател по PR писане аз се стремя да помагам на клиентите си да пишат ефективно, а не само правилно. За да увеличите шансовете вашето прес-съобщение или pitch да получат необходимото внимание, разкажете вашата историята наистина добре, на език, който е привлекателен и лесен за разбиране.

Предоставям на вашето внимание седемте основни елемента на доброто писане в PR, които ще ви помогнат да направите своите прес-материали по-ясни, по-кратки и по-убедителни за журналистите и останалите читатели:
1. Планиране: Преди да започнете да пишете, знайте точните си цели, коя е вашата целева аудитория и към какви резултати ще се стремите.

2. Разказване на историята: Често казват, че добрите истории се случват на тези, които могат да ги разкажат. Правилното ‘изглаждане’ на вашите истории ще направи това, което пишете – независимо дали това е корпоративен профил, прес-съобщение или Facebook актуализация – доста по-ангажиращо.

3. Показване на съпричастност: Поставете се на мястото на читателите и се съсредоточете върху техните интереси и потребности, вместо върху вашите собствени или тези на вашият клиент.

4. Разбиране на контекста: Помагайте на журналистите и техните читатели да разберат по-широкото значение на историята, за която пишете, и как тя се вписва в по-широкия контекст на конкретната бизнес среда, общност или света като цяло.
5. Пренасяне на читателя от една идея на друга: Доброто писане има ритъм, който пренася читателя в историята точно като слушането на пкоряваща мелодия. Обърнете внимание на начина, по който правите прехода между различните идеи, как разделяте параграфите, и дори на начина по който звучат отделните думи и изречения.

6. Структуриране на информацията: Начинът, по който структурирате една история – кои идеи представяте и в какъв ред – може да окаже огромно влияние върху това дали един читател ще натисне клавиша ‘изтрий’ по средата на първия параграф, или ще продължи да чете до края.

7. Точност: Няма да има смисъл дори и от най-добрия начин на писане в света ако пресъздадете фактологията некоректно.

Андрю Хиндс е президент на базираната в Лос Анджелис ПР и Маркетинг Copyright Компания ‘The In-House Writer”, както е и един изключително търсен ментор по създаване на корпоративни и PR текстове. Той ще бъде партньор и водещ на ‘Клиника за писане на прес-съобщения’ в ‘Семинара по писане’ на PR новини в Сан Франциско на 10 февруари. Бихте могли да се свържете с него на andrew@theinhousewriter.com

Любословие.БГ  по prnewsonline.com, превод Петя Василева, по текста работи Мария Тодорова, София 04.02.2015 г.