Социалните-мрежи-като-средство-за-запознанства26-годишният инженер на Фейсбук Грег Мара заедно с екипа си създават код, задвижващ приложението за новини на Фейсбук – потокът от информация, снимки, видеа и истории, който потребителите виждат.  Веднъж седмично Мара и екипът му приспособяват сложен компютърен код, който решава какво да покаже на потребителя, когато той или тя за първи път влезе във социалната мрежа. Кодът се основава на “хиляди” метрични данни, включително какво устройство използва потребителят, колко коментари или харесвания е получила дадена история и колко дълго читателите се задържат върху една статия. Целта е да се установи какво харесват най-много потребителите и резултатите варират в различните части на света.

Инженерът е съгласен, че човек редактор за всеки един потребител би бил идеалният вариант. „Но не е реалистично да направим това за всеки човек в света, така че според мен винаги ще имаме тези хибридни системи като News Feed, които помагат да намерим интересуващите ни неща. Това просто е персонализиран вестник”, казва Мара.

Социалната мрежа все повече се превръща за новинарския бизнес

в това, което е „Амазон” за книгоиздаването – гигант, който осигурява достъп до стотици милиони потребители и има огромна сила. Около 30% от възрастните в САЩ се информират от Фейсбук, показа изследване на института „Пю”. Накратко, успехът на един новинарски сайт може да се увеличи или да намалее в зависимост от това как се представя на News Feed (новинарския поток) на Фейсбук.

Промяната подвига въпроси относно способността на компютрите да подбират и организират новините, роля традиционно изпълнявана от редакторите. Тя оказва и по-широко въздействие върху начина, по който хората потребяват информация, а следователно и как гледат на света. В интервю в просторната централа на Фейсбук, която разполага с гигантска самоуправляващата се количка за голф, отвеждаща служителите от една сграда в друга, Мара казва, че не мисли много за влиянието си в журналистиката.

“Ние нарочно опитваме да не се възприемаме като редактори. Не искаме да имаме редакторска преценка върху съдържанието, което е във вашия поток от информация. Вие сте създали вашите приятелства, вие сте се свързали със страниците, с които искате да се свържете, и вие решавате най-добре от какво се интересувате”, казва Мара. В работата на Фейсбук върху новинарския поток за потребителите ние казваме: “Мислим, че от всички неща, с които сте се свързали, това са нещата, които би ви било най-интересно да прочетете”, допълва той.

Съвсем наскоро  Фейсбук представи приложение за анонимно общуване „Румс”, където потребителите могат да общуват на дадена тема под псевдоним. Освен това не е задължително да имат акаунт в социалната мрежа. Името на приложението на английски означава „стая”. Всеки може да открие чат в нея, за да я направи достъпна за всички, или да изпрати покана за участие в нея. Говорителят на компанията Джош Милър обясни, че при използване на приложението могат да се променят имената, участвайки в различни чатове. В „стаите” също може да се публикуват снимки, видеоклипове, да се избират различни цветове за оформление.
Фейсбук е на преден план във фундаменталната промяна в начина, по който хората потребяват журналистиката. Повечето читатели сега се докосват до журналистиката все по-находчиво, не чрез печатните издания на вестници и списания или техните страници в интернет, а чрез социалните мрежи и търсачките, задвижвани от алгоритъм, математическа формула, предсказваща вкусовете към възможно желаните четивата от потребителите.

Любословие по БГНЕС, Снимка Интернет,