cikДо г-жа Ивилина Алексиева, председател Централна избирателна комисия

Уважаема г-жо Алексиеви, уважаеми членове на ЦИК, Ние, управляващи и главни редактори на долуподписанитемедии, за пореден път в деня за размисъл и в деня на изборите за Народно събрание на 5 октомври ще бъдем изправени пред труден избор.
Като медии носим отговорност пред нашите читатели, зрители и слушатели за това те д^ бъдат максимално добре информирани. В същото време чл. 205, ал. 5 от Изборния кодекс възпрепятства медиите да огласяват резултати от социологически проучвания в деня на изборите.
Смятаме, че тази разпоредба лишава избирателите от информация и ги поставя в неравностойно положение спрямо участниците във вота, които, от своя страна, имат достъп до социологически проучвания през целия изборен ден.

Според нас подобна забрана е ненужна и в ущърб на избирателите. Тя подценява разума им и допуска, че политическият им избор може да бъде манипулиран от информация за социологически анкети. Заради това си убеждение ще настояваме още в началото на работата си депутатите от следващото Народно събрание да гласуват поправка в Изборния кодекс, с която тази забрана да бъде отменена.

Обръщаме се към вас заради друг много сериозен проблем, свързан с прилагането на закона. Забраната на практика не може да бъде приложена еднакво спрямо всички, особено при съвременните средства за информация и комуникация. Тя в най-голяма степен ограничава медиите с ясна собственост и т.нар. традиционнимедии, но е неясно как се отнася към анонимни сайтове, блогове, постове в социалните мрежи.

В същото време всички сме свидетели, че въпреки законовата забрана в деня на вота изобилстват информации за текущи резултати от гласуването, които са представени от медиите като класации на песни, книги, филми и прочее. Заради забраната никъде не се посочва източникът на обявяваните социологически данни и никой не носи отговорност за тяхното качество, което създава условия за манипулации, каквито законът би следвало да ограничава.

Именно в тази връзка се обръщаме към ЦИК с молба и настояване да получим недвусмислено тълкуване по следните въпроси:

1. Спрямо кои категории медии ЦИК ще санкционира забраната в Изборния кодекс? Освен вестници и телевизии кои сайтове влизат в тази група, включват ли се социалните мрежи, блогинг платформите, страниците на медиивъв Facebook, Twiner и прочее?
2. Какви мерки ще предприеме ЦИК, за да гарантира равно третиране на медиите при прилагане на забраната и как ще избегне повторение на ситуации от предходните избори, когато едни медии бяха санкционирани, а други не?
3. Как ЦИК тълкува практиката за огласяване на социологически резултати в изборния ден, маскирани под друга форма, привидно неотнасяща се към изборните резултати (музикални, литературни и филмови класации и т.н.)?
Павел Станчев, главен изпълнителен директор на bTV Media Group (за телевизиите и радиата на bTV MediaGrup)
Силва Зурлева, член на Борда на директорите на „Нова броудкастинг груп”
Христо Христов, управител на Нетинфо
Вяра Анкова, генерален директор на БНТ
Радосвет Радев, изпълнителен директор на Дарик радио
Константин Вълков, програмен директор на Дарик радио
Виктория Миткова, изпълнителен директор на Медийна група Bulgaria On Air.
Венелина Гочева, управител на „Медийна група България Холдинг” и издател на вестниците „24 часа” и „Труд”
Борислав Зюмбюлев, главен редактор на в. „24 часа”
Петьо Блъсков, главен редактор на в. „Труд”
Станимир Въгленов, директор онлайн проекти „Медийна група България холдинг”
Галя Прокопиева, „Икономедиа”
Велислава Попова, dnevnik
Алексей Лазаров, „Капитал”
Стояна Георгиева, главен редактор на агенция „Медиапул”
Ние, подписалите това писмо до ЦИК, каним медиите, които споделят този професионален проблем, да се присъединят към нашето питане.
Очакваме позицията и тълкуването на закона от страна на ЦИК преди деня за размисъл.

Любословие по медии, София, 30.9.2014 г.