Дидие Щосел, главен изпълнителен директор и зам.-председател на Борда на директорите на „Нова Броудкастинг Груп” Снимка: Булфото

Дидие Щосел, главен изпълнителен директор и зам.-председател на Борда на директорите на „Нова Броудкастинг Груп” Снимка: Булфото

Визитка
Роден е във Франция, където живее 20 години.
Има магистърска степен от INSEAD и е специализирал управление на институциите в ЕС в Националната школа по администрация ENA в Париж.
Бил е главен изпълнителен директор на “HSBC Инвестиционно банкиране” в Лондон. Идва у нас през 2005 г., когато купува музикалната тв ММ с компанията си Apace Media.
През 2006 г. придобива каналите “Диема”, а година по-късно негов партньор става MTG.
Бил е зам.-председател на борда на директорите на Нова тв.
Има българско гражданство.

– Г-н Щосел, тези дни бяха обявени финансовите резултати на MTG – компанията собственик на Нова броудкастинг груп. Доволни ли сте от тях? И в крайна сметка – трудно ли е за чуждите инвеститори да работят тук?
– Резултатите са много добри и за MTG, и за Нова. За последното полугодие Нова отбеляза ръст на приходите си от общо 26% спрямо същия период на 2013 г. Всъщност вече повече от година на всеки 3 месеца отбелязваме ръст на приходите от 25-26%, затова съм много щастлив (усмихва се). Надявам се тази тенденция да се запази.

Както виждате, ние, като част от MTG, продължаваме да инвестираме в България и се чувстваме комфортно тук. Преди година купихме “Нетинфо”. Преди няколко дни голяма компания като “Нилсен” (международна компания за маркетинг и медия проучвания, която купи 51% от агенцията за рейтинги “Медиарисърч” – б.р.) също дойде в България, което показва, че чуждестранните инвеститори продължават да инвестират в страната. Смятам, че всичко зависи от мениджмънта.

– В тази връзка според вас ще се появят ли нови чуждестранни инвеститори на медийния пазар в България или напротив – да очакваме отлив заради малкия рекламен пазар?
– Инвеститорите, които идват тук, в повечето случаи са част от големи международни компании, които инвестират в сгради, производствени мощности и работни места за поне 20 години напред. Трябва да се работи повече в посока те да се увеличават. Що се отнася до рекламния пазар, факт е, че около 60-70% от приходите отиват в телевизиите. На тв пазара в Европа навсякъде има по два големи играча – в Чехия, в Словакия, в Унгария, както и тук (собствениците на Би Ти Ви и на Нова тв – б.р.), защото пазарът е малък за трима участници. Вижте проблемите на третия играч – ТВ7. Историята се повтаря – преди години се появи Про.бг, но беше закрита, сега ТВ7 има проблеми.
Ако погледнем онлайн пазара, където ние сме лидер, това е бранш, който тепърва ще се развива и на който може да се очакват нови инвестиции.

– Във вашето портфолио липсва само радио. Имате ли амбиция в тази посока?
– Преценяваме каква да бъде следващата ни инвестиция в България. Не съм специалист в радио сектора, но ще помислим в тази посока.

– Вие живеете в България повече от 10 години, като 2 от тях сте начело на Нова броудкастинг груп. Кои са основните проблеми на медийното поле у нас – има много тв канали, има политически натиск или виждате и други неща?
– Броят на каналите не е проблем, те са много в почти всички страни. Пазарът е малък, но в последните 12 месеца има знаци, че се стабилизира. Аз съм оптимист и смятам, че през 2015-16 г. медиите ще имат по-големи приходи от реклама. Що се отнася до политическия натиск – ние сме институция, която не се поддава на натиск. Винаги се опитваме да показваме всички гледни точки в един спор. Ние правим ежедневен мониторинг на новините, за да уверим, че има баланс. MTG също правят регулярен мониторинг. Ние показваме на зрителите фактите, те решават на кого да повярват. Това е отговорна задача, но аз вярвам в нашия успех.

– И все пак – какво мислите за икономическата и политическата криза у нас?
– Бил съм инвестиционен банкер в Лондон 20 години и познавам този сектор много добре. Изненадан съм от начина, по който се управляват нещата, защото България не е първата страна с банкова криза – такава имаше в Кипър, в Гърция… В същото време има МВФ, Европейска централна банка – там има опитни експерти, които могат да бъдат потърсени за съвет. Има добри практики за справяне с подобни проблеми, които могат да бъдат приложени в България.

Важно е да се реагира правилно, защото в България има голям потенциал за развитие за следващите 5 години. Изненадан съм и от дебата за размера на депозитите, които трябва да се гарантират от държавата. 100 000 евро е огромна сума – това се равнява приблизително на спестяванията на минимална работна заплата в продължение на 40 г. Ако се опитате да приложите тази логика във Франция например, тази сума би трябвало да бъде 600 000 евро. Както казах, аз съм оптимист и вярвам, че сега е времето да се направят правилните неща, за да стане България по-атрактивна за чуждите инвеститори.

– Споменахте ТВ7. Има ли нейни лица, които бихте искали да имате в Нова тв?
– Аз искам за нас да работят най-добрите таланти. В ТВ7 наистина има добри професионалисти и аз бих се радвал да се присъединят към нас. Водили сме разговори с някои от тях, но няма да коментирам имена.

– Вики Политова, с която преди това бяхте съперници за сърцето на зрителя, вече е част от вашия екип. Сработихте ли се с нея?
– Тя е изключителен професионалист и много ми помага. Благодарение на нея вече правим неща, които нямаше как да направим преди 2-3 месеца. Сега аз имам повече време, което да посветя на онлайн бизнеса на групата.

– В Нова готови ли сте с програмната схема за есента?
– Да, ще бъде много интересен тв сезон. Би Ти Ви ще излъчват “Сървайвър”, а ние – “ВИП брадър”.

– Не се ли страхувате, че на хората са им омръзнали звездите, които се излежават в Къщата?
– Важно е да се знае, че едното е на запис отпреди няколко месеца в Камбоджа, докато в другото нещата се случват пред очите ви. Какво искате да гледате – мач на живо или на запис, 5 месеца след като е изигран? Ако съм зрител, изобщо няма да се колебая.

– Защо решихте да правите пак “X Factor”? Има ли място за нови музикални звезди у нас?
– “X Factor” е единственото музикално шоу в България, където победителите стават реални звезди. Вие помните ли кой е победителят в “Гласът на България” по Би Ти Ви? Вижте Рафи, Жана Бергендорф… И не само победителите – вижте и Ангел и Моисей…

– Имате ли нови общи проекти с “Паприка латино”?
– MTG купи “Паприка” преди 2 г., а само преди няколко месеца придоби и най-голямата продуцентска компания в Скандинавието – Nice Entertainment Group. MTG поставя много силен фокус върху съдържанието. Сега в България, като вътрешна продукция, т.е. Нова и “Паприка”, произвеждаме около 30% от нашето съдържание. В момента дори подготвяме нов сезон на “Черешката на тортата”. Ще го видите скоро. Разработваме и нов формат заедно с тях.

– Доволен ли сте от “Извън новините” – предаването на Ани Салич?
– Да. Тук трябва да се има предвид, че това е ново шоу, водещата е в ново амплоа и отнема време да се наложи. Ще има втори сезон, който ще се излъчва отново през уикенда.

– А какво е бъдещето на Кеворк Кеворкян и “Всяка неделя”?
– Преосмисляме концепцията си и подхода към цялата публицистика. По-голяма част от тези предавания са продуцирани от външни компании. Бихме искали да променим това и да увеличим броя на предаванията, които ние продуцираме в телевизията. Ако това се осъществи, не означава, че ще сменим водещите им.

– Успяхте ли да се договорите и с Венета Райкова?
– Обсъждаме концепция за ново шоу и ще решим.

– Защо не правите български сериали?
– Ние направихме първия български сериал “Забранена любов, след това и “Отплата” и “Етажна собственост”, който е много успешен. Това е въпрос на бизнес стратегия. Не искаме да правим сериали просто за да снимаме нещо.

– От октомври Нова тв и 16 канала ще работят с новата агенция за рейтинги – “Медиарисърч”. Това как ще се отрази на пазара?
– Както споменах, тези дни стана ясно че “Нилсен” е купила 51% от “Медиарисърч” и това слага точка на дискусията. Смятам, че всяка голяма рекламна агенция или телевизия би могла да направи същия избор и много бързо и без колебание да избере да работи с най-известната в света компания за измерване на аудиторията. Тази инвестиция на “Нилсен” е много добра новина за бъдещото развитие на пазара, защото установява 100% доверие в данните.

“Нилсен” очевидно са преминали през due diligence и цялостни проверки и анализи на системата, преди да вземат решение да стъпят тук.

– Но Би Ти Ви продължават да се доверяват на ГАРБ. Защо според вас двете най-големи телевизии вярват на две различни агенции, всяка от които им дава по-висока гледаемост?
– Мисля, че това беше преди новината за придобиването от “Нилсен”. Сигурен съм, че сега те ще преосмислят решението си, защото вече е трудно да обясниш защо не работиш с компанията, световен лидер (с над 5 млрд. долара продажби), когато и CME (собствениците на Би Ти Ви – б.р.) ще работи с тях в Чехия, а техният главен акционер ще работи с тях в САЩ.

Цялото интервю на Соня Спасова с Дидие Щосел четете във в. „Труд” тук.

Източник на снимката: Булфото