1405753472_6_559x-Чешката пийпълметрична агенция Mediaresearch, която от две години работи и на български пазар, заяви амбицията си да наложи своите данни като единствената “валута” за изследване на телевизионната аудитория.

Това стана ясно от думите на директора “Бизнес развитие” на Мediaresearch Томаш Бичик на среща с журналисти.

В дългосрочен план не виждам перспектива за две валути, в повечето развити пазари няма такава практика, каза той в коментар на настоящата ситуация у нас. В момента две компании – ГАРБ и Mediaresearch – предлагат на телевизиите, рекламните агенции и рекламодателите данни за телевизионните рейтинги.

Изказването на Томаш Бичик идва след като стана ясно, че от есента Нова телевизия ще използва само данните на Mediaresearch и няма да продължи договорните си отношения с ГАРБ. Конкурентната bTV работи с ГАРБ, а БНТ пусна спорна обществена поръчка за доставчик на данни за аудиторията й. В момента Mediaresearch оспорва пред Комисията за защита на конкуренцията конкурса заради дискриминационни условия. В тях бе записано, че компанията доставчик на рейтинг данни трябва да измерва и аудиторията на радиото и пресата. Според Mediaresearch това е силно ограничаващ параметър и е необичайно да се изисква от един доставчик да изпълнява и трите дейности едновременно.

Чешката компания се надява скоро да убеди пазара в качеството на своя продукт. Ключът към представителността на рейтингите, по думите на Бичик, е в структурата на панелната извадка от зрители и в процеса на обработка на данните.

Плановете на Меdiaresearch са да се разшири изследването на телевизионната аудитория с информация за медийно потребление на допълнителни екрани – лаптопи, таблети, мобилни устройства. Това отговоря на съвременните тенденции на развитие на телевизиите и на новите модели на медийно потребление. Ще разговоряме с телекомуникационните компании идоставчиците на мобилни услуги в България, заяви Томаш Бичик.
Ето какво разказва той пред Капитал Дейли в интервю днес:

Как очаквате да изглежда пазарът след една година? Как ще бъдат разпределени силите между вас и основния ви конкурент ГАРБ?
– Това ще бъде труден период. Ситуацията да имаш две отделни „валути” на пазара не е лека. Но аз вярвам, че ще успеем в това да убедим пазара, че нашият продукт е по-добрият, и ние ще станем основната „валута”. Това ще бъдат сложни преговори и много убеждаване на пазара, че качеството на нашата услуга е по-добро. Планът ни е прост – да останем единствената валута. В дългосрочен план не мисля, че е възможно две фирми да се задържат. Много малко пазари по света са в подобна ситуация.

Има ли други пазари, на които вашата компания се конкурира с друг доставчик на пийпълметрични услуги?
– Преди година чешката „Нова тв” (част от СМЕ собственика на bTV Media Group) беше недоволна от избрания доставчик на услуги в страната и започнаха свой собствен проект, избирайки Nielsen. Не знам как да го коментирам, но това беше времето, когато Адриан Сърбу беше изпълнителен директор на компанията. Няколко месеца по-късно висшият мениджмънт на компанията се смени и проектът беше прекратен. Така че на практика не сме били на пазар с две различни пийпълметрични системи, макар че това за малко щеше да се случи в Чехия.

Вие работите със собствениците на българските bTV и „Нова” – CME и MTG, и на други пазари. Има ли и други държави, в които двете компании избират различни пийпълметрични агенции?

– Ние имаме много добри отношения и с двете компании, например в Чехия, където сме доставчик на пийпълметрия от 2001 г. насам. Там имаме три поредни спечелени търга. Чешкият пазар е много добре организиран, защото там има комитет, който включва телевизиите и агенциите, който регулира пийпълметрията. На всеки от тези търгове ние победихме „гигантите” в измерването на телевизионна аудитория – Nielsen, Cantar, Jfk. Понякога телевизиите имат забележки или съмнения и искат одит. Последният одит беше иницииран от чешката „Нова” (СМЕ). В Чехия сме преминали през три търга и шест одита. Спечелихме търг в Естония, работим в Словакия, където двете компании оперират.
Но никъде няма ситуация, подобна на българската.
Попадали ли сте в друга ситуация като българската, където се конкурирате с друга агенция и имате за цел да станете лидер на пазара, без да има търг?
– За нас има няколко начина да навлезем в дадена страна. Първият е с търг, но това не е случаят в България. Ако познанията за историята на пийпълметричните системи тук са правилни, търг не е и имало от много време. Търгът е найдоброто решение от гледна точка на всички играчи на пазара.
Има много държави, които оперират без търг, една от най-големите е Испания. Мисля, че доставчикът там е TNS. Ако пазарът е достатъчно мъдър, се образуват асоциации и комитети, които все пак проверяват системата и поставят някакви условия.
В Чехия ситуацията е различна. Там ние дори не сме собственици на данните, те принадлежат на Асоциацията на телевизионните организации (АТО), а ние сме само доставчик. Положението там е много подредено – имаме само един договор и получаваме регулярни плащания.
Как ще коментирате обжалването на обществената поръчка за доставка на пийпълметрични услуги на БНТ?
– От гледна точка на нашия досегашен опит условията в обществената поръчка са странни. Изискванията са много високи – телевизията иска изпълнител, който не измерва само телевизионната аудитория, но също така радио, както и да мониторира реклама. За мен е необичайно всички тези услуги да попадат в един и същ договор.

 

Капитал Daily | стр. 23 | Мария Манолова