google.Благодарение на своите 70 милиарда долара, американският гигант инвестира във всички сектори на живота. Скоро Google ще контролира голяма част от нашите дейности, за да ги използва целенасочено за реклама и търговия.

Това пише в последния си брой френското списание l’Expansion, което проучва Google от близо, определяйки компанията като пипаловидна екосистема, а Le Figaro разказва за намеренията на американския гигант да създаде изкуствен интелект. Часовникът отмерва 13 ч. в изключително стилно обзаведен хотел от XIX век, намиращ се в парижки квартал, където се помещават офисите на Google. Във великолепно червеното отворено пространство на първия етаж инженери и търговци са забили глава в мониторите.

Няма време за губене, дори и за сандвич. В заседателната зала зад тях почитаемият създател на първите версии на Google maps и Street View Джон Ханке, представя пред журналисти Ingress – видео игра с нова версия, предназначена за смартфони. И както винаги се случва при Google, това е иновация, която няма как да остане незабелязана. “Ingress е игра, каквато никога досега не сте виждали. Тя съчетава в себе си проучвания, състезания в мрежата и “разширена реалност” /приложение, което работи, когато към истински обекти, заснети с камерата на телефона или компютъра, се добави дигитално съдържание. Технологията разпознава околната среда и се използва за рекламна дейност – бел. ред./, разказва ентусиазирано Джон Ханке.

На практика Ingress задължава потребителите да се преместят в реалния свят, с цел играта да поеме контрола над виртуалните портали, благодарение на смартфоните. И видимо геймърите я обожават. След представянето й през 2103 г. Ingress, която е безплатно достъпна, е свалена над 4 милиона пъти. “Играе се във всички страни, с изключение на Северна Корея”, хвали се Ханке, докато докосва екрана на своя смартфон. Това което преданият Джон Ханке не казва обаче е, че Ingress преди всичко служи на Google за стратегия и това е елементарно.

Играта улавя възможно най-много от нашето време, с цел да ни покаже максимален брой реклами. С Ingress, Google ще може да създава партньорства, да възстановява лична информация за играчите и след това да предлага на фирмите най-добрите обекти за тяхната реклама. По този начин работи бизнес моделът на американския гигант. “Днес 90% от приходите на Google идват от реклама”, потвърждава икономистът Паскал Пери. Колкото далече изглежда времето, когато Google се смяташе само за една проста търсачка!

За няколко години компанията мутира, за да се превърне в екосистема с пипала, които обхващат милиони хора пред техните компютри и смартфони, като предлагат стотици различни услуги – от навигационни карти до резервации за пътуване. “Успехът на тази екосистема се измерва с аршина на един-единствен критерий – броят минути, откраднати от всеки потребител. Нейната единствена цел е да продава чрез реклами, като определя потенциалните клиенти”, анализират експерти. “А за да бъдат сигурни, че няма да разминат с печалбата, от Google купуват с всички сили”, допълва управляващият директор на Societe Generale Кристоф Лебланк.

“Никога не съм виждал толкова ненаситен глад”, заявява Паскал Пери. За три години лакомият Google е изкупил стотици компании за приблизителна сума от около 30 млрд. долара. Обекти от какъв тип? Компании в Силициевата долина като You tube или сайта за споделяне на снимки Picasa, но Google не мисли да спре дотук.

Този нов Big brother, символ на свръхсвързания 21 век, разбира добре от инвестиции във всички насоки на живота, от раждането до смъртта, и контролира всички ключови сектори в света – здравеопазване, транспорт, енергетика, роботика, техника за дома… Докато единият филиал на Google 23andMe /американска компания, която извършва генетични тестове и изследва човешки геноми – бел.ред./ работи над определянето на първичната структура на ДНК, другият Calico /биотехнологична компания, създадена от Google през 2013 г., чиято цел е да се пребори със състаряването и съпътстващите болести – бел. ред./ разработва безумния проект да намери начин за удължаване на живота до 2035 г. “Случва се нещо в Силициевата долина, което прекалено обърнатите към миналото французи не забелязват”, обяснява специалистът по технологии на бъдещето Лорен Александр пред Le Figaro.

Според него в момента новите технологии се съчетават. На лице е приближаване на биологията, информатиката и социалните науки. “Вярвам, че Google държи първите части от изкуствения интелект, благодарение на важната информация, с която ние захранваме търсачката”, допълва той. За Лорен Александр това има обяснение, защото Google иска да бъде световен лидер по отношение на изкуствения интелект.

Това ще помогне на компанията да запази своя контрол над всички останали сектори, защото изкуственият интелект ще бъде коренът към радикална промяна в редица отрасли, а който го притежава, ще има голямо предимство пред останалите. Учените твърдят, че през 2029 г. изкуственият интелект ще бъде еквивалент на човешкия, а около 2045 г. ще бъде възможно съчетаването му с човешкия мозък.

Това от своя страна ще умножи с хиляди пъти възможностите и най-вече ще позволи на хората да живеят по-продължително и да предават биологичната си памет на различни виртуални тела. Докато всичко това се случва, Google Car вече препуска по пътищата на Калифорния, а комуникационните балони в небето, съвсем скоро присъединени към армада от сателити, свързват и най-отдалечените места по земята с интернет. Google умножава също така своите покупки в областта на роботиката. Гигантът е предложил оферта на Boston Dynamics, които създават кучета роботи за американските военни, а през януари Google е отправил предложение за 3 милиарда долара и на световния лидер за производството на интелигентна техника за дома Nest.

С това темпо Google скоро ще бъде представен навсякъде – в домовете ни, по пътищата, в небето… Чрез възможността за постоянна връзка, които предлагат смартфоните, Google ще може да придружава цялото семейство, когато то реши да ходи на покупки, да спортува, да посети лекаря и къде ли още не. Очевидно американският гигант се подготвя грижливо за месианско изследване.

Преди всичко гражданинът-консуматор ще може да припечелва в Googleland, защото услугите, предлагани от Google улесняват живота и позволяват да спестим време, но докъде може да стигне експанзията на американския гигант, и най-вече – докъде може да достигне неговата социална приемливост? За компаниите присъствието на Google навсякъде също сменя правилата.

Ще стане невъзможно да не се минат през Google, за да се свържат с крайния потребител. “Google иска да бъде онова, през което всеки трябва да се мине, за да продаде нещо на някого”, обяснява пълномощникът на интернет фондацията “Ново поколение” Даниел Каплан. “Вижте предимството на компанията при свързаните домове /технология, при която чрез смартустройства електрическите уреди в дома обменят информация – бел. ред./ Съвсем скоро IKEA ще бъде принудена да си партнира с Google”, обясняват експерти.

По същия начин, със своя интелигентен брояч, Google ще може да продава информация на доставчиците на електричество. Американският гигант вече замества някои сайтове за онлайн продажби, като предлага специална търсачка в областта на туризма. В САЩ Google инвестира дори във фиброоптични кабели, заплашвайки да стане конкурент на интернет-доставчиците.

Злите езици твърдят, че при тези инвестиции във всички сектори на живота, липсва здрава връзка. Това е, защото Google използва грешна стратегия. Пробва с дадена идея, ако тя се осъществи – толкова по-добре, но ако не проработи – преминава към нещо друго.

По същия начин през 2011 г. Google купи Motorola за 12 млрд. евро, но проектът с телефоните не успя да тръгне и се наложи компанията да бъде препродадена. Накрая сметката не е от голямо значение, защото силата на огъня на Google позволява крайности. В края на 2014 г. финансовият резерв на американския гигант е възможно да достигне 70 млрд. долара, които могат да бъдат съпоставени с дълга на малка държава като Порто Рико. Според Financial Times, Google вече предвижда да изхарчи половината пари за още нови придобивки. Добре дошли в света на Googlе!

По БГНЕС

[spider_facebook id=”1″]