46501_375_282_2На улицата в зноен летен ден в началото на отпускарския сезон млада и напориста репортерка спряла отруден човечец с въпроса „Тази година къде и за колко дни ще почивате?”, а той уморено въздъхнал: „Като гледам цените по курортите, не мисля, че съм много уморен.”

Този не особено забавен, но пък силно социално натоварен виц явно описва доста точно актуалното настроение на нашенеца по отношение на годишния му отпуск. Тези дни попаднах на данните от едно проучване, осъществено след поръчка от страна на Министерство на икономиката, според което 60% от българите не са ходили на почивка през изминалите 12 месеца. Основните причини за това се коренели в липсата на средства и време. Не знам за вас, но аз лично презареждам най-добре батериите вследствие на пътуване. Ако може да е до непозната дестинация – още по-хубаво. Та се чудя какво ли очакваме от нивото на родната икономика, при положение че над половината от сънародниците ни изобщо не са се насладили на ваканция. Колко ефективни и креативни могат да бъдат тези хора в работния си процес всъщност?

Сухата статистика също така сочи, че почти една трета, от тези, които са почивали, са го направили в роден курорт. Най-предпочитаните дестинации в страната са Боровец, Велинград и Созопол. 4 пък са процентите на „баровците”, които са си вяли хавлиите в чужбина, като разбираемо най-голям е броят на ходилите на море в Турция и Гърция. Все по-активно започвам да се питам какъв е смисълът да се тъпчеш по пренаселените плажове, да търпиш кофти отношението на персонала в заведенията или изцепките на пияни сънародници и чужденци по Черноморието. По моему почивка в наш курорт за повече от 3 дни си е излишно разхищение на време, средства и нерви, но мързелът и патриотичните чувства май все още владеят мнозина.

Към тях явно ще са насочени и усилията на Министерството на икономиката и енергетика, което стартира кампания за насърчаване на вътрешния туризъм. За целта повече от 3 милиона лева ще бъдат вложени в реклама на туристическите дестинации у нас, чийто таргет ще бъдат самите българи. Като прочетох това, неясно поради каква причина се присетих за прословутата реклама на Apple ”1984”, режисирана от великия Ридли Скот. Но да се върнем на т. нар. уикенд почивки, които освен от българи се предприемат най-вече от граждани от съседните държави. Те също бележат осезаем спад – през тази година са намалели с цели 60%, а въпросните туристи са се пренасочили към двете ни южни съседки. Можеш ли да ги виниш?

И макар напоследък желаещите да минат под дъгата да се повече от онези, които просто се любуват на красивото природно явление, нека все пак не забравяме, че след дъжд често изгрява слънце. В заключение, проучването на МИЕ разкрива, че засега няма откази от страна на туристите от западните държави, които обикновено планират почивката си по-рано. Специалистите в бранша очакват до края на сезона по летните курорти да се извървят около 2.5 милиона чужденци. Да са живи и здрави, че както е тръгнало, ние едва ли ще смогнем да идем!

30.06.2014 00:07 | Новинар | стр. 7

[spider_facebook id=”1″]