RonaldoКристиано ще задмине Дейвид Бекъм по приходи и ще излезе на ново ниво в бизнеса.

Световното първенство ще отговори на много въпроси, но ще остави открит най-големия дебат: кой е по-добър – Кристиано Роналдо или Лионел Меси. Независимо какво ще направят за отборите си феновете им ще останат раздвоени по въпроса кой от двамата е по-велик. В една друга сфера обаче съперничеството между аржентинеца и португалеца е с ясно изразен лидер. При това постиженията са рекордни не само за футбола, а и за спорта като цяло. Когато става дума за реклами, продаваемост и печалби, безспорен №1 на планетата е CR7.

Кристиано има повече харесвания във фейсбук от

„Кока-кола” и 38 пъти повече последователи в Туитър от британския премиер Дейвид Камерън. Според маркетингово проучване отпреди две седмици името му е познато на почти 84 на сто от жителите на планетата. При Лионел Меси този показател е 76 на сто, а при Уейн Рууни – 56 на сто. А влиянието на португалеца върху пазара може да се сравни само с това на Дейвид Бекъм. Но красавецът от северен Лондон може да бъде засенчен, ако Роналдо направи фурор в оставащите мачове на световното. Това твърдят експертите от „Форбс” – CR7 ще стане достоен наследник на Бекъм.
През 2013-а 29-годишният португалец спечели 80 млн. долара, половината от тях от реклами и спонсори. Сред тях са „Найк”, „Самсунг”, „Емирейтс”, Banco Espirito Santo, козметичната серия Clear и благотворителната организация Save the Children.

Списъкът се допълва от швейцарските часовници ,,Таг Хойер”, „Хербалайф” и собствената линия бельо на звездата CR7. През последната година приходите на Бекъм не се увеличиха значително. Роналдо обаче тепърва започва да разгръща потенциала си и да прибира пари.

Бившият капитан на английския национален тим инкасира 43 млн. долара от реклами – два пъти повече от португалеца. Но едно отлично представяне в Бразилия, предшествано от Златната топка и Шампионската лига с Реал Мадрид ще промени съотношението.

„Роналдо е мечта за рекламодателите – казва бившият шеф в компанията за маркетингови изследвания в спорта Repucom. – Представянето му е важно както за отборите, за които играе, така и за компаниите, които рекламира.”
Роналдо не се появи случаино на корицата на списание „Вог”. Той тръгна от предградията на Фуншал (остров Мадейра) и стигна невъобразимо далеч. Продукт е на стратегия, разработена от екипа му и ръководена от дългогодишния му агент и кръстник на сина му Жорже Мендеш.

А пробивът дойде, след като той го наложи не само в традиционните форми на реклама като билбордове и телевизионни клипове, но и в социалните медии. В тях Роналдо засенчи всичките си съперници. Стана спортната звезда с най-много харесвания във Фейсбук (83,3 милиона), а 26,6 млн. последователи в Туитър го нареждат на 14 място в глобален план – непосредствено преди Шакира и след Дженифър Лопес.

Но докато хаштагът му в Туитър не разкрива тайните на CR7, работата му с рекламните му партньори обяснява защо е толкова ценен: той просто знае как да играе играта на пазара.

– Много хора по света подкрепят Португалия, защото обичат Роналдо

– казва шефът на социалната мрежа Viva Ronaldo, която следи изявите на звездата, включително на световното първенство. -Когато Португалия игра плейофи с Швеция, много шведи се радваха за успеха на Португалия. А ако погледнете в Туитър ще видите, че много бразилци искат Португалия да спечели световната титла. Това е истината.
Глобалната популярност на Роналдо се дължи на факта, че той е гражданин на света.

Момчето от Мадейра покори Манчестър като тийнейджър, а след това завоюва Испания. От маркетингова гледна точка това е невероятно – където и да отиде, той е добре дошъл и може да говори с феновете си на английски, испански и португалски.

Приказките са едно, но Ронадцо разбира много добре, че нищо не го продава по-добре от тялото му.
– Избрахме го за рекламно лице заради атлетизма му – казва един от шефовете на „Хербалайф” Брайън Маккинли. – Той е олицетворение на атлетизма и това е страхотен бонус.

Тъй като световното се играе на един от най-бързо развиващите се пазари в света, при това говорещ на португалски, е ясно защо  Роналдо иска да даде всичко от себе си

Спонсорите му ще спечелят милиони. Единственият от тях, който не успя да свърже продуктите си директно с турнира, е „Емирейтс”. С най-големи апетити е „Найк”, който има договори за футболни обувки и екипировка с различни отбори и играчи. Роналдо е лице на кампанията Risk Everything, стартирана за Световната купа с идеята да засенчи големия спонсор на ФИФА и основен конкурент на пазара на спортни стоки „Адидас”.

А брандът CR7 добива нови измерения.
– Шампионатът ще изведе Кристиано на ново ниво – твърди Маккинли. – Той е в апогея на кариерата си и в пика на световната популярност на футбола. Дали ще стане най-продаваният спортист в историята? Считайте, че вече е станал.

 7 дни спорт , стр. 19