4856-Wikipedia-logoПодписаха споразумение, че ще спрат да го правя.

Пиар компании са трили от уикипедня неблагоприятна за клиентите си информация. Порочната практика обаче е на път да свърши, пише в. „Индипендънт”.

Големи международни PR компании подписаха преди дни споразумение, съгласно което се задължават да спазват правилата за редактиране на онлайн енциклопедията.

Началото било дадено миналата година. Тогава американска PR компания с името Wiki-PR създала и използвала около 300 фиктивни акаунта единствено с цел извършване на промени в статиите на уикипедня в интерес на своите клиенти, обявиха от онлайн енциклопедията. Компанията осъди тази практика и заяви, че повече от 250 акаунта, свързани с Wiki-PR, били блокирани.

В споразумението, което беше подписано от 11 от най-големите компании в бранша се казва, че PR компаниите ще спазват правилата на Уикипедия” за редактиране на статии.

„Наясно сме с потенциалните злоупотреби на политиката на „Уикипедия” от служители на нашите фирми”, се казва в подписаното споразумение. Организациите обещават да разследват и предприемат наказателни действия при нови такива случаи.

„Ще разясняваме максимално ясно на клиентите си политиката на „Уикипедия” и ще отказваме да ги обслужваме, ако искат да нарушаваме правата й”, обещават PR компаниите.

Подписаното споразумение на практика представлява признание, че същите тези компании са прибягвали към редактиране на статии в онлайн енциклопедията в интерес на своите клиенти, отбелязва в. „Ню Йорк таймс”. По-рано различни PR компании нееднократно бяха обвинявани, че са извършвали промени в уикипедия. Те премахвали негативна информация за своите клиенти с цел да ги представят в по-благоприятна светлина.

Компаниите тогава защитаваха действията си.

„Това не е незаконно”, контрирала шефката на голяма международна компания, след като й била потърсена сметка лично от основателя на „Уикипедия” Джими Уелс. „Реакцията й ме удари с мокър парцал”, казва той. „Единствената й защита е, че не са нарушили закона. Явно днес на никого не му пука за етичните правила, щом не са изрично вписани в кодекса”, реагира Уелс.

Компаниите, подписали споразумението са Ogilvy & Mather, Edelman, Burson-Marsteller, FleishmanHillard, Ketchum, Porter Novelli, Voce Communications, Glover Park Group, Peppercomm, Allison & Partners и Beutler Ink,

„Адски доволен съм от решението. Хората влизат в уикипедия, защото знаят, че могат да намерят честна и обективна информация за всичко. Това е огромна стъпка напред и съм благодарен на компаниите, които подписаха споразумението”, казва Уелс. „Сега остава да накараме футболните фенове да подпишат, че няма да вандализират статиите за противниковите отбори”, смее се основателят на „Уикипедия”.

[spider_facebook id=”1″]