Сега четете
Личният опит и социалните мрежи по-важни от рекламите

Личният опит и социалните мрежи по-важни от рекламите

IBM - Digital ExperienceПрез март в Шанхай се проведе едно от най-престижните в страната изложения за битова техника, което събра утвърдени местни и чужди компании. Една от посетителките, 32-годишната домакиня Уан Дзин, е сред тези, които не се скъпят, когато стане дума за дома¬шен комфорт, и е готова да похарчи впечатляващата сума от 80 000 юана (12 800 долара), за да подмени неща като водни филтри, пречистватели на въздух, роботизирани машини за почистване на пода и прозорците, системата си за домашно кино и кухненски пособия.

„Ако имах повече средства, щях да сменя цялата си домашна техника с последните модели. Те са толкова „умни“ и могат наистина да освободят домакини като мен, така че да се радваме на по-високо качество на живот“, обяснява младата жена.

И макар китайците, които могат да си позволят да похарчат бюджета на Уан Дзин за домашна техника, все още да не са мнозинство, оказва се, че немалко гледат в нейната посока, тъй като основните двигатели за ръста на пазара на техника за бита в момента са иновативността и екостандартите. И за тях харченето за подобни продукти не е пилеене на пари, а тъкмо обратното. „В миналото бях по-предпазлива към цената. Сега обаче ме интересува ползата от това, което купувам“, обобщава промяната в потребителските предпочитания Уан Дзин.

От раздумка в со­циалната мрежа wechat до няколко часа във виртуал­ните молове, днеш­ното пазаруване със сигурност ня­ма почти нищо общо с това, което бе преди едва десе­тина години. едно обаче е сигурно – ки­тайците се възполз­ват максимално както от удобства­та, които им пре­доставят съвремен­ните технологии, така и от възмож­ността да получат опит от първа ръка.

Според агенцията за пазарни проучвания AVC размерът на китайския пазар за техника за бита може да достигне 1,24 трлн. юана до края на 2014 г., макар сред¬ният годишен ръст да е сравнително малък – 3%. В дългосрочен план обаче – към 2020 г., се очаква този пазар да нарасне значително и да достигне 9 трлн. юана.

Изложенията за битова техника като това в Шанхай са добра възможност за китайците да получат опит от първа ръка, да споделят впечатления за проду¬ктите, които ги интересуват, или да открият нови. „В миналото, когато пазарът

бе относително малък, а потребителите ограничен брой, изборът ставаше на базата на рекламите. Сега обаче ние можем да споделим във виртуалното пространство опита си от използването на даден продукт, така че социалните мрежи играят по-голяма роля от класическия маркетинг“, казва друг посетител на панаира.

Проучване на „Прайс Уогърхаус Купърс“ показва, че днешните китайски потребители споделят мнения за за-купените от тях продукти повече откогато и да било. Над 90% от участниците в допитването на агенцията са зая¬вили, че коментират онлайн продуктите, които купуват. „Хората знаят какво искат и нямат нужда компаниите да им рекламират някакви нестандартни концепции и идеи.

Просто идват и пробват това, което им харесва, след което го купуват или си тръгват“, обяснява У Джън, продавач на шанхайското изложение за битова техника. Това ново поколение потребители представлява по-голямо предиз¬викателство, тъй като е много по-детайлно ориентирано и специфично в своите изисквания. „Всяка стъпка – от излагането на продукта до представянето на неговите функции и личния опит, трябва да остави потребителя доволен, вместо да го обърква“, добавя У Джън.

В днешен Китай електронната търговия е един от ос¬новните канали за продажба на техника за бита. Като цяло специализираните, по-малките магазини и сайтовете за онлайн продажби печелят бързо пазарен дял за сметка на супермаркетите и хипермаркетите, когато стане дума за продажбата на битова техника. Така например по данни от миналия декември над 10% от телевизорите в Китай са били закупени по интернет, съвсем близо до тази цифра са онлайн продажбите на хладилници и перални машини.

Вижте и

ДИФЕРЕНЦИРАН ПОДХОД

За да достигнат до повече клиенти, китайските тър-говци разширяват каналите си за продажби към специ-фични пазарни сегменти. Много компании се опитват да разберат предпочитанията на различни групи потреби¬тели като например живеещите в луксозни жилища или в обикновени панелни блокове. Така един от най-успешните канали за продажба се явява сътрудничеството с компа¬ниите за недвижими имоти. „Фирмите могат да предлагат с плановете си и наши продукти, които да бъдат включе¬ни в промоционални пакети.

Търсенето може да бъде в съответствие със стила на жилищата. Така например за апартаментите, където са предвидени килими, може да се предлагат специални прахосмукачки, различните видове кухни пък могат да идват с различен тип вентилация“, обяснява Цуей Сян, представител на германска компания за битова техника. По думите му добър пакет с техника за бита може да достигне до 400 хиляди юана, което според него е малко в сравнение с общата цена на имота. „Дом, който не е функционален, няма висока стойност. Нашите продукти добавят стойност към пространството“, катего¬ричен е Цуей Сян.

Някои компании, особено тези, насочени към по-пла-тежоспособни клиенти, дори канят потенциални купува¬чи на специални промоции и представяния. „Приходите са важни, но посещението на наш шоурум с покана прави процеса на продажбата по-прецизен“, обяснява Хун Уей, представител на италианска фирма за бяла техника, и до¬бавя, че е оптимист за бъдещето на пазара, тъй като една от мечтите на китайците е да живеят по-комфортно и все повече от тях не се скъпят да си осигурят този комфорт.

Обектив Китай

[spider_facebook id=“1″]
Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре