1262525_10151925412266252_540798683_oМануела Дюлгерова-Тотева е мениджър “Комуникации” в Аурубис България от 2010 г., Където отговаря за вътрешните и външните комуникации в компанията, информационните офиси, планирането и участието в социални проекти на местно и национално ниво, работа с неправителствения сектор.

Започва да работи в сферата на комуникациите преди 12 години като пресаташе в Българска търговско-промишлена палата. След период от пет години се насочва към корпоративния сектор, където работи като Мениджър “Корпоративни комуникации” в МЕТРО Кеш енд Кери България, лидер в търговия на едро бизнеса в страната за този период. В периода 2005-2007 работи като PR консултант за клиенти като Ideal Standard и Vidima, Grand Hotel Sofia, г-н Бриколаж, телевизионните канали HBO и Cinemax, представителните организации на Европейския съюз в България и др. До 2010 г. отговаря за корпоративните социални проекти и събитията в Пощенска банка.

Мануела Тотева е завършила “Връзки с обществеността” във Факултета по журналистика и масова комуникация към Софийски университет, също тока има и диплома от Международния банков институт в София. Продължава своето образование в CharteredInstituteofPublicRelations (Лондон) и специализирани обучителни центрове по маркетинг, стратегическо планиране, кризисен мениджмънт в България, Сърбия, Чехия и Германия.

Мануела Дюлгерова-Тотева е  заместник-председател на Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО), член на Управителния съвет на Български дарителски форум (БДФ) и член на Европейската асоциация на комуникационните директори (EACD). В специално интервю за Любословие и Андрей Велчев тя разказва за професионалния си път като пресаташе, акаунт, мениджър на проект, експерт и мениджър в Българската търговско-промишлена палата, Apeiron Communication, Пощенска банка и “МЕТРО Кеш енд Кери България”. Както и за предизвикателствата пред сложната професия наречена PR.

 

Имате ли принципи в общуването с медии и журналисти?

Естествено, няма как без принципи. В своята практика следвам етичния кодекс на ПР специалистите в България, който може би за съжаление все още не е познат сред всички колеги, но според мен всеки уважаващ себе си ПР специалист следва да го е прочел. В този документ са залегнали професионалните ценности, от които вярвам, че следва да се ръководи нашата работа – във взаимоотношенията с медиите като медиатор и в непосредственото общуване със заинтересувани страни. Днес, при наличието на социални медии, когато в реално време се мултиплицира дадена новина или скандални разкрития за компания, организация или личност, един ПР специалист следва да е отворен, открит, прозрачен в своето общуване, защото неистината винаги създава редица проблеми. Аз ряботя в сектора на тежката индустрия и моето ежедневие е изпълнено с комуникация с колеги, медии, граждани, неправителствени организации, младежи, лидери на мнение. Макар тонът и подходът към тези различни групи, с които взаимодейства компанията, да е различен, се стремя винаги да поддържам обективен диалог. С журналистите сме колеги и трябва заедно да печелим общественото доверие.

Често ли те търсят медии?

Често ни търсят, да, може би заради компанията, заради това че структуроопределяща за икономиката на България. Има, разбира се, определена група журналисти, с които сме изградили партньорски отношения поради почти ежедневна комуникация и си имаме взаимно доверие. Винаги, когато имат нужда от информация, правя всичко възможно, за да реагирам бързо и адекватно, което е от полза за всички. 

А PR има ли принципи ?

Ако говорим глобално – доколкото имам поглед от международни ПР събития и конференция, да. Ако говорим за България за съжаление съм малко по-скептична. Мисля, че в корпоративния сектор у нас се спазват определени принципи и то не само на PR ниво, те предимно идват от централите на компаниите, от международния обхват на тази дейност. За съжаление обаче често във фейсбук или по-други канали разбирам как журналисти коментират поредния случай на PR гаф. Надявам се, че тази професия не звучи вече толкова модерно, а по-скоро всеки, който реши да се насочи към нея, да знае защо и каква отговорност носи.

Комуникациите могат да се оприличат на добре облечена бизнес дама?

Комуникациите не винаги са дама, но в крайна сметка това е професия, в която понятията “имидж” и “репутация” са от голямо значение. За мен ПР специалист, който представя дадена компания, организация или пък личност, не може да си позволи да изглежда неподходящо. Разбира се, не винаги това е правилно определение, например за арт средите, или ако си PR на Google.

Публичният облик не е ли суета?

По-скоро не. Не трябва да се залита прекалено в крайността да промотираме организацията или личността, която представляваме, защото за тази област си има други специалисти, а по-скоро трябва да се стремим да бъдем медиатор между към обществото, балансирайки между това да сме в полза и на обществото.

Аурубис е дългосрочно ангажиран ли е с корпоративна социална отговорност, мислите ли че това е бъдещето?

Не мисля, че е временна тенденция и по-скоро говорейки за корпоративна социална отговорност, при нас в Аурубис отиваме в по-широки граници, налагайки определението, което все по-често чувате – устойчиво развитие. На ниво Аурубис имаме разработена стратегия с дългосрочен аспект. Допълнително, комуникираме с неправителствения сектор, за да бъдем с по-точна и обективна преценка за приоритетите в тази област, оценката на ефекта от такива програми, дори изборът на подходяща кауза.

Каква е вашата дефиниция за корпоративна социална отговорност?

Това е ангажиментът и взаимодействието ни към заобикалящата среда. В Аурубис имаме няколко приоритетни области на корпоративна социална отговорност. образованието, което е бъдещето за всяко общество, младите хора. Спортът, който е непреходен, защото спортистите са хора, които символизират дисциплина, позитивно излъчване, енергия и ние искаме да се отъждествяваме именно с такива герои на днешния ден. Друга сфера, която подкрепяме, е културата и развитието на млади таланти.

Всеки танц си има край, идва ли танца на пр и медиите?

Не, по-скоро, може би по-развихрен ще бъде танца на PR-а със социалните медии в бъдеще. Скоро бях на конференция, на която стана ясно, че ежедневно изникват нови софтуерни възможности за комуникация, които позволяват непосредствения контакт с целевите ни групи. Това обаче определено не означава, че медиите ще останат на по-заден план. За мен тяхната роля е друга. Нека поживеем и ще видим.

Комуникациите на принципа на продажбата на бързооборотни стоки

Твърде силно твърдение, напротив, аз съм по скоро за стратегическите и устойчиви комуникаци. Чрез пр-а градиш репутация, устойчиво и дългосрочно, а не продаваш нещо, което днес е актуално, а утре не. Поне в корпоративния сектор мога да потвърдя е така.

Ако напишете книга за общуването, комуникациите и връзките, на какво ще я посветите основно?

На доверието и други ценности, важни за ефективна комуникация.

Вашите пожелания към читателите ни: 

Да са увеличават, да отделят все повече време на четенето на интересни новини, които им предлагате. Любословие е много хубава инициатива на млади хора, така ви пожелавам все така обективно да информирате своите читатели и да ги зареждате с позитивни новини.