От седмица зрителите вече не могат да гледат с обикновена антена дамския канал bTV Lady и спортния Ring. От bTV Media Group съобщиха, че програмите се свалят от цифровите мултиплекси, но ще продължат да са налични в мрежите на платените кабелни и сателитни оператори. Със свалянето на двете телевизии медийната група на bTV удържа на искането си Съветът за електронни медии да прекрати лицензите им за дигитално излъчване. Ring u bTV Lady получиха такива при старта на цифровизацията преди няколко години в пакет с всички медии под шапката на bTV националния ефирен bTV и тематичните bTV Lady, bTV action, bTV comedy, bTV cinema и Ring. Всички me получиха статут на must carry, или „задължителни за пренос”, които трябваше да се разпространяват приоритетно в цифровата ера. В момента обаче качена на мултиплексите е единствено bTV. Подобно е положението и при другата голяма частна телевизионна група в страната – „Нова броудкастинг груп”. От нейните програми засега налични за безплатно цифрово разпространение са само Нова телевизия и „Диема фемили”.

До парадоксалната ситуация, в която лицензирани телевизии отказват да бъдат излъчвани, се стигна, понеже законът не задължава медиите, а остави процедурата да се договаря свободно между страните. Така след изчезването на bTV Lady и на Ring ефирно чрез обикновена антена вече са достъпни само 10 програми обществените БНТ 1, БНТ 2, БНТ HD, както и bTV, Нова телевизия, Диема Family, TV7, News 7, Bulgaria on Air и музикалната The Voice. В същото време Съветът за електронни медии е издал лицензи на общо 29 телевизии да качат сигнала си на мултиплексите, но 19 не са се възползвали от това си право.

Така положението с цифровизацията у нас започва да се превръща в първия случай в историята, при който нещо по-евтино (в случая – дори безплатно) не може да си пробие път до пазара. В световен мащаб целта на цифровизацията е именно това – освен покачествена картина да предостави и по-изгодна услуга.

У нас обаче процесът засега не върви, защото видимо се бойкотира от частните телевизии. Освен че свалиха bTV Lady и Ring, шефовете на bTV въобще не качиха най-атрактивния си нишов канал – bTV action. Собствениците на Нова телевизия пък не пускат за безплатно разпространяване „Нова спорт” и .Диема”. Те също остават достъпни само в платените пакети на кабеларките и на сателитните доставчици. Така bTV и НТВ продължават да държат далеч от ефира найатрактивната си спортна програма Шампионската лига по футбол (по bTV action) и английското футболно първенство (по „Диема” и „Нова спорт”), от които потребителите най-масово се вълнуват.
По този начин големите телевизии, волно или неволно, застават на страната на платените доставчици на програми. Лошо ли е това? България вероятно е единствената страна в ЕС, където никой не може да каже коя компания какъв дял от този пазар притежава. Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), надзираваща сектора, поддържа регистър и стриктно вписва вътре имената на фирмите, развиващи дейност като провайдъри.

Когато дойде време КРС да посочи с цифри коя фирма от колко домакинства прибира такси, над сградата на Централната поща, където заседава органът, пада гъста мъгла и видимостта изчезва. В края на годината КРС докладва с подробности за динамиката при мобилните оператори например, но не и при доставчиците на телевизия и на интернет. Причината е известна, макар че рядко се казва – голяма част от този пазар е дълбоко в сивия сектор и по тази причина никой не може да го обхване и да го анализира.

Че последното изречение е факт, а не голо твърдение, става ясно само когато въпросният сив сектор засегне интересите на някоя частна телевизия. Около Коледа на 2012-а например bTV изключи сигнала на всичките канали към мрежата на „Булсатком”. Официалното обяснение бе, че операторът й дължи пари по стар договор и че страните не могат да се споразумеят за нов. Неофициалното допълнение гласеше, че фирмата не иска да плаща за пълния си брой клиенти. Отново по неофициални данни абонатите на „Булсатком” са над 1 000 000. След няколкоседмични тежки преговори двете фирми най-накрая постигнаха компромис и bTV и нишовите й канали се върнаха в мрежата на сателитния провайдър.

Преди това подобен спор имаше и между Eurosport и асоциацията на кабелните компании. В разгара му от Eurosport се оплакаха, че сдружението иска да отчислява за много по-малко клиенти от действителния брой. френският представител на телевизиите изрази учудване, че кабелният бранш иска да плаща на база 100 000 абонати, при положение че проучванията показвали над 500 000 домакинства. По-късно същият казус се разигра и между браншовата структура и ръководството на Нова телевизия.

Когато частните телевизии защитят интереса си, те престават да се интересуват дали съответната платформа е изрядна и по принцип, а не само към тях. Държавата също открай време изглежда примирена с положението и не намира сили да го промени. Ситуацията се заплита допълнително, тъй като и потребителите на пръв поглед печелят от това, че голям процент от кабелната индустрия 8 страната е невидима. България винаги е била държавата с най-ниските такси за телевизия и интернет в ЕС. Тарифите винаги са били повече от поносими за крайния клиент и затова само малцина от зрителите гледат телевизия през аналоговите си антени. Затова и самите медии засега нехаят за цифровизацията и не виждат причина да съдействат за промяна в статуквото.

По данни на различни агенции за наблюдение на пазара всеки месец около 80 на сто от домакинствата (общ брой 3 005 000 според последното преброяване през 2011 г.) плащат на някоя фирма между 8 и 20 лева. След това следите на тези пари се губят и не се знае каква част от тях постъпват в бюджета за данъци. Ако НАП принуди по някакъв начин фирмите да изкарат целия си бизнес на светло, акцията със сигурност ще доведе до увеличаване с лев-два-три на таксата за крайния потребител. Тогава интересът към цифровизацията ще се увеличи, а собствениците на телевизии ще станат по-сговорчиви при преговорите с мултиплексите и дори сами ще искат програмите им да се качват там. Дали това е необходимо? На този въпрос всеки сам може да си отговори.

Тема | стр. 72; 73 |

[spider_facebook id=”1″]