imagesПорастващата Z генерация трудно ще разбира текстова информация, ще възприема само предадената чрез картинки и звук

Днешните млади… Хайде да не започваме с упреците, които всяко по-старо поколение отправя към отгледаните от него момичета и момчета. Вярно, наблюдаваме ги и не можем да се начудим на неграмотността им (не са всички такива!), на прагматичността и меркантилността им (и това е условно!), на незачитането на традиционни ценности (защо са им, те си имат свои!) и т.н. В същото време им се възхищаваме на информираността и лекотата, с която се справят с модерните технологии, на взетите дипломи по няколко специалности и умението им да общуват поне на един-два чужди езика…

Не се деля от това. Макар и да не изпадам в крайности, и аз съм от тези, повдигащите вежди: „Ама как може?!” Никога обаче не е късно да си обясниш дадено поведение

След семинара, организиран от Асоциация „Българска книга” преди броени дни в Боровец, гледам по-ведро. Първо, защото новата информация беше много и интересна, и второ, защото шепа млади хора – адвокати, културолози,издатели направиха показно за поведението и знанията на т.нар. поколение Y.

Нали помните, те – хората, родени в края на 70-те и през 80-те, заедно с децата си бяха в основата на летните протести срещу онова, което твореше и продължава да твори поколението на техните родители. Да, едни им се радвахме, че

„са умни, красиви и образовани”, но други ги одумваха с грозни епитети.

След чисто професионалните лекции, засягащи книгоиздателския бранш, една млада жена, културолог по образование, за по-малко от час намести причините за всичко, на което сме свидетели и у нас, и по света. Казва се Мария Маринова и се опита да обясни как, защо и влиза ли изобщо Y поколението сега в книжарниците. А от начина, по който изглежда това специфично поведение, можеш да разбереш цялостното присъствие на днешните най-активни хора в живота въобще.

Според огласеното неотдавна социологическо изследване U.S. Book Consumer Demographics & Buying Behaviors Annual Review именно представителите на Y поколението са похарчили най-много пари за книги през 2011-а (с 30% повече от предишен период), оставяйки след себе си досегашния традиционен лидер по този показател, т.нар. бейби бум поколение (родените през 50те и началото на 60-те години на XX век).

Тенденция през 2012 г. и началото на 2013-а е предимството на онлайн търговията – най-големият канал за продажба на книги. От който, както можем да се досетим, се възползва найчесто Y поколението – то няма скрупули и страхове да регистрира данните си в интернет, за разлика от своите родители.

Към това можем да добавим и цифри на „Рандъм хаус”, според които 60% от купуващите електронни книги са по-млади от 45 години (голяма част от тях са Y поколение), а 55% от предпочитащите традиционни книги на хартия са по-млади от 45 г. Съответно 67% и 63 % в двете групи имат висока образователна степен и, разбира се, добро финансово състояние.

Една от причините за интереса към четенето е т.нар. учене през целия живот, основна характеристика на хората от Y по-колението. Те старателно са уверявани от своите родители от бейби бум поколението, че знаят, че са уникални и че могат да променят света, затова имат нужда непрекъснато да учат и правят нови неща. Затова се вдъхновяват и от каузи, най-вече социални и екологични. Тоест не се учудвайте от усмивката, с която решават да прекопаят градинка в свободното си време, например.

Сред тях е повече от обичайно да се появяват авангардистиитова гистимулира – някой казва, че е романтично да четеш хартиена книга и в заобикалящия го кръг везната тутакси се накланя от електронните към традиционните издания. А при наличието на социалните мрежи „заобикалящият кръг” е хилядократно по-голям от броя на пръстите на двете ръце.

Плод именно на подобно поведение е и увеличаващият се брой бутикови книжарнички в САЩ при лавинообразното закриване на магазините от големите вериги за търговия с книги. Y поколението обаче не иска просто да влезе в книжарница, а в характерния си стил то държи да знае защо ще влезе там. Затова по света по-предприемчивите раждат идеи-примамки. Като прочутия „Книжен червей”в Пекин, където не просто можеш да си купиш или заемеш книга, а и да пиеш кафе, да вечеряш, да срещнеш известни хора…

Особена е модата на котките като реклама на книжарниците. Има поне 10 такива в различни държави, но най-известни са котаракът Леонард в Чикаго, САЩ, и Данте във Вроцлав, Полша. Те си живеят там, а книжарите обявяват състезания от сорта „Намери, снимай котката и ще получиш подарък!”

Причина да влезеш има и в най-сниманата и показвана в интернет книжарница. Намира се в Париж и предлага… да видите къде спят разни знаменитости. Има специално легло, на което известни писатели могат да прекарат нощта срещу ангажимента на другия ден три-четири часа да обслужват клиентите.

Въпросът „защо” е не просто всекидневие на Y поколението – то го задава непрекъснато. Например: „Защо аз трябва да работя толкова много, а шефът ми толкова малко?”, „Защо трябва да работя на едно и също място и да не е добре да напусна, когато не ми харесва?”, „Защо ми забраняват да проверявам фейсбук профила си през работно време?” Те не са съгласни да живеят, за да работят както са правили родителите им. Нямат респект към авторитети – ще уважават работодателя си, но първо трябва да го опознаят в неформални разговори и той да си спечели въпросното уважение. И ако може, по-често да ги потупва по рамото! За тях балансът между работа и личен живот е издигнат в култ! Както и свободното време, което пък им дава възможност да четат и знаят повече. Черпят информация за нови книги най-вече от интернет, особено от блогъри. Не обичат многословните, а атрактивно поднесените знания…

Добре, Y поколението очевидно чете. Тук обаче идва най-тежката прогноза на социолозите – следващото Z поколение трудно ще възприема текстова информация, ще я разбира само ако е в картинки или слухово поднесена!

09.04.2014 00:32 | Труд | стр. 17 |