сн. Реклама на Сони - http://www.coloribus.com/adsarchive

сн. Реклама на Сони – http://www.coloribus.com/adsarchive

Или как да превърнеш зрителя в екранно зомби.

Ако сте от хората, които са луди по телевизионните сериали, няма да е много учудващо, ако приятелите често са Ви сравнявали със “зомби”. Пристрастяването към любимото заглавие на малкия екран е факт при милиони хора по света, но и то има своето тайно обяснение.

Просто екипът, стоящ зад реализацията на най-популярните шоу програми използва няколко тайни психологически трика, които ни превръщат подсъзнателно в екранни “наркомани” или както си му викаме ние – телемани. Да видим кои са те.

Не ви ли е правило впечатление как повечето сериали залагат на динамиката до степен, в която сцените прескачат толкова бързо една в друга, че просто не можете да дишате?

“Целта е да ви държи с ускорено напрежение и прескачащ пулс”, разкрива психологът от Rutgert University в Ню Джърси. Това се прави абсолютно умишлено, тъй като по този начин вниманието на зрителя се ангажира на 100%. Ако си позволите да отклоните поглед, просто изпускате нишката”.

Проучванията доказват, че колкото повече успяваш да контролираш фокуса на публиката, толкова повече я ангажираш с действието на екрана. Според психолози, перфектен пример за това е филма Bang! You’re Dead на Хичкок. Изследвания върху мозъчната активност доказали, че Всички сцени от лентата са привлекли Вниманието на зрителя, което не е случайно, тъй като целият филм е реализиран с умишлено планиране на насочване на погледа на публиката. Този трик се използва и до днес.

Най-често използваната тактика 8 масов мащаб от различните ТВ продуценти и режисьори. В момента, в който сюжетната линия стигне до финалната развръзка, разплитането на възела умишлено се забавя за 2-3 секунди, като през това време се пуска черен екран или както е в България – реклама. “Това е подход, който просто няма как да не те задържи пред екрана. Ти просто искаш повече”, коментират специалистите.

90% от зрителите трудно могат да не реагират на подобен тип предизвикателство. Според психолозите, тъй като говорим за събития, които са от изключителна Важност за хората като цяло, те задържат вниманието ни изцяло. “Дори и в една флирт сцена очакването дали двамата герои ще правят секс е драматично и напрегнато. Напрежението в такъв момент е толкова Възбуждащо, че пречи на зрителя да се отдръпне”. Насилие – насилието пък провокира съпричастността на публиката към жертвите или към насилника, в случай, че го възприемаме като акт на справедливост. Това е достатъчно, за да ни задържи пред екран.

31.03.2014 в. Посоки | стр. 5 |