Koritarov_fault004Георги Стоянов Коритаров е български журналист. Той е роден на 10 май 1959 г. в София. През 1979 г. завършва специалност славянска филология – сърбохърватски език в СУ „Св. Климент Охридски“. По време на следването си става сътрудник на Държавна сигурност (ДС) под псевдонима Алберт.

Коритаров владее сръбски, хърватски, руски, полски, английски и китайски, ползва и албански език. С журналистика започва да се занимава от създаването на вестник „Демокрация“ като парламентарен репортер. По-късно работи за кратко във вестниците „Демокрация 91“ и „Континент“. От 1992 г. е в радио “Свободна Европа”, където първо е политически репортер, а по-късно става водещ на няколко предавания.

През 2003 г. Коритаров е водещ на аналитичния преглед на печата „Блиц“, съвместно издание на радио „Свободна Европа“ и телевизия Би Ти Ви в рамките на сутрешния блок „Тази сутрин“. В началото на 2004 г. обаче предаването спира, тъй като договорът за него изтича и не е подновен.

От началото на 2005 г. Коритаров е в Нова телевизия и радио „Нова Европа“. По Нова телевизия той води половинчасово токшоу наречено “Коритаров Live”, което първоначално се излъчва късно вечерта, а по-късно става част от сутрешния блок на Нова телевизия “Здравей, България”. На 21-ви ноември 2008 г. е уволнен от “Нова телевизия”. Официалната версия за това е неспазването от страна на водещия на принципите на журналистическия плурализъм и използването на телевизионния екран за лични цели.

Коритаров понякога предизвиква скандали с предаванията си, като случая, когато в началото на 2004 г. в предаването „Блиц“ бившият служител на руските спецслужби Александър Литвиненко заявява, че президентът на Русия Владимир Путин пере пари и продава наркотици заедно с висши чинове в Кремъл, шефовете на специални служби и т.н.

В пространен текст, прочетен пред камерите на Нова телевизия (NTV.bg) и в ефира на радио “Нова Европа”, журналистът Георги Коритаров разкри подробности около дейността си на сътрудник на бившата Държавна сигурност (вж. пълния текст на изповедта му).

Той разказа, че заради издевателства в казармата поискал да се уволни предсрочно. За целта той се сдобил с фалшива медицинска експертиза.

По-късно служители на ДС го шантажирали заради фалшификата и го принудили да им сътрудничи. Водещият на сутрешния блок “Здравей, България” обясни, че първоначално не е знаел, че работи за Шесто управление.

По-късно журналистът започнал да сътрудничи на Първи отдел на ДС по линия на външнополитическото разузнаване. Там последователно работил по три направления: югославско, китайско и румънско.

Коритаров заяви, че е бил отстранен от разузнаването през 1984 г. след скандал. В заключение той благодари на директора на Националната разузнавателна служба (НРС) Кирчо Киров, който бил достоен генерал, за разлика от вътрешния министър Румен Петков.

Журналистът се извини на всички, на които може да е причинил злини и страдания, докато е сътрудничил в ДС.

Георги Коритаров е роден на 10 май 1959 г. в София. През 1979 г. завършва специалност славянска филология – сърбохърватски език в СУ “Св. Климент Охридски”.

Владее сръбски, хърватски, руски, полски, английски и китайски, ползва и албански език. С журналистика започва да се занимава от създаването на вестник “Демокрация” като парламентарен репортер.

По-късно работи за кратко във вестниците “Демокрация 91” и “Континент”. От 1992 г. е в радио “Свободна Европа”.

В него най-напред е политически репортер, а по-късно и водещ на информационно-аналитичните предавания “Радиожурнал”, “Светът в 13”, “Преди полунощ” и “Балкански компас”.

От януари 2003 г. Коритаров проби и в тв ефира, като водещ на аналитичния преглед на печата “Блиц”, съвместно издание на радио “Свободна Европа” и телевизия Би Ти Ви в рамките на сутрешния блок “Тази сутрин”. В началото на 2004 г. обаче договорът между двете медии изтече и предаването бе спряно.

От началото на 2005 г. той се премести в ефира на Нова телевизия и радио “Нова Европа” (NovaEvropa.net), което наследи финансираната от САЩ радиостанция, закрита в края на 2003 г.

Неговото половинчасово токшоу “Коритаров лайв” първоначално се излъчваше късно вечерта, а по-късно стана част от сутрешния блок на Нова телевизия “Здравей, България”, където журналистът се утвърди като водещ в тандем с редакторката на предаването му Лора Крумова. Миналата седмица продукцията беше отличена с награда от Шестия медиен фестивал “Осмата муза”.

Коритаров е носител и на други отличия от медийната общност:

– годишната награда на президента на Радио “Свободна Европа” и радио “Свобода” за 2001 г. за “изключителен принос за отстраняването от власт на Слободан Милошевич”;

– годишната награда на НАФТЕКС за “гражданска позиция” – 2003 г.;

– годишната награда за “най-добър политически анализатор” за 2003 г. на политически кръг “Мисъл”;

– специалната награда на “Промедия” в рамките на международния радио-телевизионен фестивал в Албена – 2003 г. за “успешно съчетаване на радио и телевизионна журналистическа форма в предаването “Блиц”;

– голямата специална награда на радио-телевизионния фестивал в Албена 2003 г. – участие в церемонията по връчването на годишните награди “Еми” в Ню Йорк;

– годишната награда на Българска медийна коалиция (БМК) за цялостен принос за независимостта на медиите в България и утвърждаване на ценностите на гражданското общество.

Междувременно в. “Стандарт” помести материал под заглавие “Агент Алберт от ДС не е символът на демокрацията” (13.02.2004 г.), в което разкри, че журналистът е бил агент на ДС с псевдоним Алберт.

Изданието се позоваваше на материали, предоставени от анонимен източник, който показал дебела папка със собственоръчно написани от Алберт донесения, както и личното картонче на агента – т.нар. образец №4.

Там за първи път се споменаваха и донесенията, писани срещу брата на социолога Андрей Райчев – журналиста Владимир Райчев, един от основателите на в. “24 часа”. (Вж. факсимилета).

В навечерието на разсекретяването на архивите на МВР до 1991 г. Коритаров попадна в списъка с водещи журналисти и медийни шефове, за които колежката им Ангелина Петрова поиска справка от вътрешното ведомство за евентуалното им агентурно минало.

Данните за Коритаров бяха потвърдени и от самия министър Румен Петков, което бе изтълкувано от наблюдатели и като опит за разправа заради ефирни сблъсъци между водещия и видни фигури в МВР.

В специално изявление, разпространено вчера, Нова телевизия обяви, че застава зад своя кадър.

“Цялото ни общество трябва да се съсредоточи към подобряване на сферите, разкритикувани в доклада на Европейската комисия от 16 май: организираната престъпност и корупцията. Вместо това част от управляващите организираха кампания срещу един от талантливите ни журналисти с методи, напомнящи най-злокобните периоди в нашата история.

Популярността на предаването “Здравей, България” е най-праведният съдник за авторитета на неговия водещ Георги Коритаров. Селективното разгласяване на документи от тоталитарното минало е манипулативен опит да бъде забравено неразкритото покушение срещу друг журналист на Нова телевизия и да бъде подчинен гласът на критичното слово”, се казва в декларацията.

В пространен текст, прочетен пред камерите на Нова телевизия (NTV.bg) и в ефира на радио “Нова Европа”, журналистът Георги Коритаров разкри подробности около дейността си на сътрудник на бившата Държавна сигурност (вж. пълния текст на изповедта му).

Той разказа, че заради издевателства в казармата поискал да се уволни предсрочно. За целта той се сдобил с фалшива медицинска експертиза.

По-късно служители на ДС го шантажирали заради фалшификата и го принудили да им сътрудничи. Водещият на сутрешния блок “Здравей, България” обясни, че първоначално не е знаел, че работи за Шесто управление.

По-късно журналистът започнал да сътрудничи на Първи отдел на ДС по линия на външнополитическото разузнаване. Там последователно работил по три направления: югославско, китайско и румънско.

Коритаров заяви, че е бил отстранен от разузнаването през 1984 г. след скандал. В заключение той благодари на директора на Националната разузнавателна служба (НРС) Кирчо Киров, който бил достоен генерал, за разлика от вътрешния министър Румен Петков.

Журналистът се извини на всички, на които може да е причинил злини и страдания, докато е сътрудничил в ДС.

Георги Коритаров е роден на 10 май 1959 г. в София. През 1979 г. завършва специалност славянска филология – сърбохърватски език в СУ “Св. Климент Охридски”.

Владее сръбски, хърватски, руски, полски, английски и китайски, ползва и албански език. С журналистика започва да се занимава от създаването на вестник “Демокрация” като парламентарен репортер.

По-късно работи за кратко във вестниците “Демокрация 91” и “Континент”. От 1992 г. е в радио “Свободна Европа”.

В него най-напред е политически репортер, а по-късно и водещ на информационно-аналитичните предавания “Радиожурнал”, “Светът в 13”, “Преди полунощ” и “Балкански компас”.

От януари 2003 г. Коритаров проби и в тв ефира, като водещ на аналитичния преглед на печата “Блиц”, съвместно издание на радио “Свободна Европа” и телевизия Би Ти Ви в рамките на сутрешния блок “Тази сутрин”. В началото на 2004 г. обаче договорът между двете медии изтечеи предаването бе спряно.

От началото на 2005 г. той се премести в ефира на Нова телевизия и радио “Нова Европа” (NovaEvropa.net), което наследи финансираната от САЩ радиостанция, закрита в края на 2003 г.

Неговото половинчасово токшоу “Коритаров лайв” първоначално се излъчваше късно вечерта, а по-късно стана част от сутрешния блок на Нова телевизия “Здравей, България”, където журналистът се утвърди като водещ в тандем с редакторката на предаването му Лора Крумова. Миналата седмица продукцията беше отличена с награда от Шестия медиен фестивал “Осмата муза”.

Коритаров е носител и на други отличия от медийната общност: 
– годишната награда на президента на Радио “Свободна Европа” и радио “Свобода” за 2001 г. за “изключителен принос за отстраняването от власт на Слободан Милошевич”;

– годишната награда на НАФТЕКС за “гражданска позиция” – 2003 г.;

– годишната награда за “най-добър политически анализатор” за 2003 г. на политически кръг “Мисъл”;

– специалната награда на “Промедия” в рамките на международния радио-телевизионен фестивал в Албена – 2003 г. за “успешно съчетаване на радио и телевизионна журналистическа форма в предаването “Блиц”;

– голямата специална награда на радио-телевизионния фестивал в Албена 2003 г. – участие в церемонията по връчването на годишните награди “Еми” в Ню Йорк;

 годишната награда на Българска медийна коалиция (БМК) за цялостен принос за независимостта на медиите в България и утвърждаване на ценностите на гражданското общество.

Междувременно в. “Стандарт” помести материал под заглавие “Агент Алберт от ДС не е символът на демокрацията” (13.02.2004 г.), в което разкри, че журналистът е бил агент на ДС с псевдоним Алберт.

Изданието се позоваваше на материали, предоставени от анонимен източник, който показал дебела папка със собственоръчно написани от Алберт донесения, както и личното картонче на агента – т.нар. образец №4.

Там за първи път се споменаваха и донесенията, писани срещу брата на социолога Андрей Райчев – журналиста Владимир Райчев, един от основателите на в. “24 часа”. (Вж.факсимилета).

В навечерието на разсекретяването на архивите на МВР до 1991 г. Коритаров попадна в списъка с водещи журналисти и медийни шефове, за които колежката им Ангелина Петрова поиска справка от вътрешното ведомство за евентуалното им агентурно минало.

Данните за Коритаров бяха потвърдени и от самия министър Румен Петков, което бе изтълкувано от наблюдатели и като опит за разправа заради ефирни сблъсъци между водещия и видни фигури в МВР.

В специално изявление, разпространено вчера, Нова телевизия обяви, че застава зад своя кадър.

“Цялото ни общество трябва да се съсредоточи към подобряване на сферите, разкритикувани вдоклада на Европейската комисия от 16 май: организираната престъпност и корупцията. Вместо това част от управляващите организираха кампания срещу един от талантливите ни журналисти с методи, напомнящи най-злокобните периоди в нашата история.

Популярността на предаването “Здравей, България” е най-праведният съдник за авторитета на неговия водещ Георги Коритаров. Селективното разгласяване на документи от тоталитарното минало е манипулативен опит да бъде забравено неразкритото покушение срещу друг журналист на Нова телевизия и да бъде подчинен гласът на критичното слово”, се казва в декларацията.