pavel stanchev_bulfoto

Павел Станчев за главен изпълнителен директор (CEO) на БиТиВи

Най-голямата телевизия в страната bTV отчита малко под 3% ръст на приходите си през 2013 г., и то благодарение на повечето събрани такси за разпространение на каналите й от сателитни, кабелни и интернет тв доставчици. Това става ясно от годишния финансов отчет на компанията майка Central European Media Enterprises (СМЕ), публикуван в края на миналата седмица пред американската комисия за ценни книжа.

Двигателите 3а bTV

Миналата година българската телевизионна група предоговори таксите си за разпространение с местните сателитни,кабелни и интернет доставчици. Това доведе до удвояването на тези приходи, които общо достигнаха малко над 16 млн. долара (виж таблицата) спрямо 7.6 млн. долара година по-рано, показва финансовият отчет на СМЕ.
Това предоговаряне обаче не мина изцяло гладко. Каналите на групата в страната бяха спрени от излъчване за няколко месеца в мрежата на най-големия разпространител сателитния оператор „Булсатком”, докато двете страни се договорят по новите такси. На това отчасти се дължат и по-ниските приходи от реклама, които bTV отчита през годината. Номинално постъпленията от реклама на телевизията се понижават с 9%, но заради курсовите разлики реалният спад, който компанията майка отчита у нас, е 4%. Общо приходите от реклама за българското звено на СМЕ достигат малко под 66 млн. долара и продължават да се свиват за трета поредна година. СМЕ придоби bTV през април 2010 г. и оттогава единствената година със силни резултати е била 2011 г.

В същото време българската група продължава да оптимизира разходите си, като набляга повече на административните, а не на свързаните със съдържание. В конферентен разговор с инвеститори, наличен на платформата Seeking Alpha, единият от главните изпълнителни директори на СМЕ Кристоф Майнуш, коментира, че заради сериозните инвестиции от страна на конкуренцията в някои пазари като българския пазарният дял на групата е под натиск. По тази причина тя прави своите „корекции”, включително в България, и според Майнуш те вече дават своите позитиви в първите два месеца на 2014 г.

Както се посочва в бележките към отчета на СМЕ, групата е увеличила леко разходите за съдържание за сметка на спестявания по други пера, за да може да задържи пазарните си позиции. По тази причина и оперативната печалба на bTV, която СМЕ отчита като печалба преди обезценките й на активи и амортизациите й на нематериални активи, се запазва през годината в рамките на 13 млн. долара. Реално ръстът й е сравнително малък – около 2% спрямо година по-рано.
Наскоро СМЕ направи ключови промени в ръководството на bTV, като от началото февруари тази година новият изпълнителен директор на групата в България е Павел Станчев, който замени Вики Политова, управлявала bTV предходните седем години. Веднага след това последваха и значителни кадрови промени надолу по веригата като смяна на директор „Новини и актуални предавания” и др.

Как се представя групата на СМЕ Финансовите резултати на българското звено на СМЕ изглеждат позитивни спрямо общото представяне на групата. Заради проблеми на чешкия пазар групата отчита 10% спад в приходите си до общо 691 млн. долара. СМЕ оперира на шест пазара в региона – България, Чехия, Хърватия, Словакия, Словения и Румъния.

Чехия и Румъния заемат най-сериозен дял от дейността на групата. Заради новата си ценова политика в Чехия, най-вече на повишаване на тарифите си за реклама, СМЕ е отчела съществен спад в постъпленията си. Към края на годината това е довело до около една трета спад на общите нетни постъпления на чешкото поделение от 278 млн. долара на около 192 млн. долара (виж таблицата). Същото е понижението и при приходите от реклама. Новата ценова политика на СМЕ в Чехия веднага е рефлектирала и в Словакия, макар и в по-малък диапазон, се казва в отчета.

В същото време обаче по-високите средни цени на телевизионната реклама в Румъния и гладкото предоговаряне на таксите за разпространение там носят позитиви за цялата група на СМЕ, става ясно от отчета на групата. И в Румъния пазарът на телевизионна реклама пада, като по изчисления на СМЕ той се е свил с 1% през 2013 г., което след отстъпките за обеми и други се пренася в около 5% пониски постъпления от реклама.

Към позитивния ефект за СМЕ от дъщерните им компании в България и Румъния се прибавя и по силната година в Хърватия. Лекият ръст в постъпленията също идва от по високите цени на телевизионната реклама.

Като цяло мениджмънтът на СМЕ определя годината като трудна за групата, макар последните месеци да са били по-позитивни, коментират от ръководството в конферентния си разговор с анализатори след обявяването на финансовите резултати. По тази причина групата ще продължи да се фокусира върху оптимизиране на оперативните разходи и тези за съдържание без това, разбира се, да застраши водещите пазарни позиции на телевизиите й, допълват от ръководството. Това оптимизиране включва и продажба на активи и бизнеси, които не са ключови за групата, казва Майкъл дел Нил, другият главен изпълнителен директор на СМЕ. В бележките към отчета се посочва, че неключов актив е например разпространението на филми.

Красимир Гергов още не е плашил за допълнителния дял от 4% 6 bTV
До края на февруари 2014 г. Красимир Гергов все още не е изплатил опцията си, с която да увеличи участието си в групата на bTV от 6% на 10%. Опцията е заявена, че ще бъдеупражнена още преди година, но до момента поради липса на плащане от страна на купувача не е финализирана,уточняват от СМЕ в отчета си. Това означава, че Гергов все още не е получил контрол над допълнителните 4% от групата на bTV в България. Не е ясно каква е цената, на която той ще придобие дела, нито източникът на финансирането за нея. Дружества, близки до Корпоративна търговска банка (КТБ) и самата КТБ, обаче са сред основните кредитори на медия агенцията на Гергов „Пиеро 97 МА” през последните няколко години, показват отчетите й в Търговския регистър.

[spider_facebook id=”1″]05.03.2014 00:32 | Капитал Daily | стр. 13 |