btv-nova-imВойната за новините между bTV и „Нова телевизия” е в своя пик. Двете медии са изправили новинарските си екипи на първа огнева линия, като целта е да отстрелят най-високия рейтинг. За това са впрегнали цялата си мениджърска, креативна и кадрова мощ – правят непрестанни рокади, измислят нови рубрики, сменят, заемат и свалят водещи, местят едни емисии, правят нови студия, облепват цяла София с билбордове…

С две думи – битката е тотална, безмилостна, по каноните на конкуренцията. Във водовъртежа й обаче има и забавни моменти – данните от пийпълметричните агенции, които не леко и неловко се различават.
Първият от последните залпове дойде от „Нова телевизия”. На 24 февруари тя представи обновената си новинарска емисия с ново четирисетово интерактивно студио, ново лого, нова визия и нова… водеща – на мястото на досегашната титулярка Даниела Тренчева до Николай Дойнов седна Ани Салич.

До неотдавна тя бе част от екипа на bTV. Оттам обаче я свалиха от новините с идеята, че ще води собствено предаване, но то така й не тръгна в ефир заради пропуски в концепцията и изпълнението. Вместо да воюва за връщане в играта със заместничката си Виктория Петрова, Салич си тръгна обидена. Водещата беше последната емблема на bTV, която напусна кораба малко преди промените по върховете на телевизията и пристана на конкуренцията.

Въпреки нововъведенията в „Нова тв” зрителите не бяха очаровани, поне от старта. В интернет форумите стотици граждани въстанаха заради рокадата и се размечтаха за младата и талантлива Тренчева. Оказа се, че тя не е изпратена съвсем в изгнание и пак ще води новините, но ще е във втория отбор с колегата си Христо Калоферов. „Нова телевизия” ще разбере ли скоро, че има стандарт 16/9 и бабите изглеждат по-малко дебели?”, попитаха интернет потребители. Друг интернет „зрител” – Lo mejor, пък пише: „Нова” винаги са имали кофти водещи на новините”.

Рокадите в нюзрума предизвикаха и иронични коментари. Някои съветват тв управата, че за да си вдигне рейтинга, по-добре било да покани Бетина Жотева за говорителка, на което други отговориха, че Ани Цолова била достойна заместничка на пиарката на финансовото министерство по времето на Симеон Дянков.

Коментарите в мрежата обаче бледнеят пред неясната закана, която се появи в сайта на „Нова тв” -екипът на новините бил обмислил и ново съдържание на новините. Какво точно означава това? И как ще го предава това ново съдържание, не е ясно. Засега.
Отговорът на ЬТУ е насрочен за 4 март.

От медията се заричат, че ще започнат серия от нововъведения за пролетния сезон, така че да надградят концепцията на най-гледаните новини и актуални предавания в българския ефир.”Един от основните елементи, на които ще наблегнем, е разследващата журналистика. Вече имаме сформирано ядро от доказани репортери, които ще бъдат ударният ни екип. Ще предоставим на зрителите си журналистика, която създава новини, а не просто ги отразява”, обещава патетично Венелин Петков, който преди няколко дни стана шеф на „Новини, актуални предавания и спорт” в bTV Media Group.

Към „bTV Новините” се върна репортерът Ивайло Везенков, които за кратко бе в „Нова тв”. Вятърът на промяната засегна и екипа на „Прогнозата за времето”. Емил Чолаков, според новото ръководство, бил любимец на аудиторията и вече е негов шеф. Сред неотложните акценти ще е и развитието на новинарската онлайн платформа и интеграцията й с телевизионните новини. Но най-осезаемата промяна на този етап засяга късните новини, които от години са точно в 22 ч. и се водят от двама водещи. От март те ще бъдат изнесени чак в 23.30 ч. – след „Шоуто на Слави”.

Само за протокола – точно тогава са и късните емисии на „Нова телевизия”. За да бъде съвпадението максимално, късните новини на bTV също ще бъдат поверени на един човек и по-точно на Иван Георгиев. Репортерът до неотдавна работеше по документалния филм „Македония – последният проект на Коминтерна”.

Водещ на вечерните новини от 19 ч. остава Юксел Кадриев. Информацията идва след поредица от слухове, че той се готвел да подаде оставка, след като Венелин Петков се издигнал в йерархията. Според запознати двамата отдавна имали „скрити симпатии”, а новото разместване на кадровия ресурс не се понравило особено на Кадриев. Гена Трайкова също сяда в шефски стол, заради което слиза от екрана – тя вече ще ръководи дирекция „Новини”.

Изгубени в числата

Двете пийпълметрични агенции разчетоха различно резултата от старта на новинарския сблъсък. Първото издание на обновената централна новинарска емисия на „Нова тв” е било най-гледаното в българския ефир за целия ден, похвалиха се от телевизията. Оттам изпратиха данните на международната пийпълметрична агенция Mediaresearch, която стъпи в България само преди няколко месеца. Съдейки по числата, дебютът на новата двойка водещи е бил предпочетен от 30.7% от всички българи, които по това време са били пред телевизионните екрани. Агенцията е изчислила, че става дума за 879 хил. зрители. Сред най-атрактивната за рекламодателите аудитория (18-49 г.) разликата, според Mediaresearch, е значителна – „Нова тв” е генерирала 29.8% пазарен дял, а конкурентът й „bTV Новините” – 25.3 процента.

„Този успех е резултат от дългосрочната ни стратегия, усилия и инвестиции, които направихме с цел развитие на новините на „Нова” през последната една година. За нас резултатите от изминалата вечер са много ясен знак, че българските зрители търсят и оценяват балансиран и независим подход при отразяване на новините.

Следващата ни стъпка в тази посока е развиване и налагане на още по-качественото съдържание в новините на „Нова”. В същото време изненадващото решение на нашия конкурент – да замени 30 минути новини в най-гледаното време (19:00-23:00 ч.) с турски сериал, ще ни даде възможност за привличане на много нови зрители”, заяви Дидие Щосел, главен изпълнителен директор на „Нова Броудкастинг Груп”.
Конкурентът също изнесе данни, но на агенция ГАРБ.

Според тях централните новини на bTV са били най-гледаната информационна емисия на 24 февруари. Тя е привлякла 991 хил. души, което е 39.2% от тв аудиторията. В същото време централната новинарска емисия на „Нова тв” била отчела 30.1% аудиторен дял.
„bTV Новините в 19.00 часа на 24 февруари отбелязват не само най-високия рейтинг сред новинарските емисии за деня, но отбелязват и повишаване на зрителския интерес по време на самата емисия, за разлика от тази на прекия конкурент. Промените в концепцията и съдържанието на bTV Новините” получават силно одобрение от зрителите. За това свидетелстват пийпълметричните данни, с които работят всички телевизии, рекламни агенции и рекламодатели…”, твърдят подчинените на Павел Станчев.
Рекламните стратегии

И двете медии не останаха безразлични към имиджовите реклами на новинарските си продукти. bTV е заляла София с билбордове, на които водещите Венелин Петков и Гена Трайкова, както и Виктория Петрова и Юксел Кадриев гледат леко изстрадало, но за сметка на това са заобиколени от представители на различни професии от пожарникари до лекари като доказателство на лотото „Всички гледни точки”.
„Нова тв” пък предприе креативна кампания в интернет под названието free2see.bg.

Основното мото е „Свободни да виждаме истината”. В нея хора с черни маски на очите в един момент ги свалят, защото искат да мислят и да гледат новините на „Нова”. Подходът е новаторски, атрактивен, скъп и предназначен за градската активна аудитория.
След целия бум и шум около новините обаче излиза, че двете водещи телевизии у нас отново се копират. По отношение на програмирането. Всъщност новинарската война е война на старите кадри на bTV, които отидоха в „Нова тв”, срещу бившите им вече колеги.

Иначе казано – и двете пийпълметрии мерят едно и също. Проблемът идва от различните числа на гледаемостта, което не само ще изостри допълнително отношенията между медиите, но и ще затрудни рекламодателите. А зрителите лесно могат да се ориентират – при новините най-много си личи кой кой е. Дори от самата им подредба. Затова, наред с инвестициите в кампании и крадене на кадри, няма да е лошо, ако се обърне повече внимание и върху адекватното им отразяване…

 Новините срещу новините | | 01.03.2014 | Банкер | стр. 43 | Андриана Михайлова

[spider_facebook id=”1″]