изтеглен файлВ тази комедия, която обикновено олицетворява живота, всеки играе главна роля – участват тези, които зачеват, други, които напътстват, а също и допринасящите с ведрото си настроение. Ала за да бъде една история истински запленяваща, трябва да има един герой, както и един или повече агитатор(и).
Героинята на Карл Лагерфелд, който тук се изявява като кинорежисьор, е изключителната Габриел Шанел, която успя, без прецедент, да преобрази дамската мода през XX век със своето уникално разбиране за стил. „Модата е преходна, стилът е вечен”, добре казано от страна на Коко, нали? Талантлива, целеустремена, искрена и същевременно човечна, уязвима, емоционална – това е образът, който Лагерфелд, правоприемник на империята CHANEL, представя в новата си късометражна биопика, посветена на мадмоазел Шанел. Озаглавен The Return, краткият биографичен филм отново ни прави съпричастни с историята на една от най-влиятелните фигури в света на френския couture, преразказвайки нейното завръщане в модния бранш през 50-те години.
Двадесет и пет минути, изпълнени със съвършенство и стил, емоция и вдъхновение, увенчани с впечатляващото представяне на новата колекция на Лагерфелд за CHANEL – Metiers d’Art, Paris-Dallas 2014. Следва да разберем повече за живота, модата и стила, окачествяващи CHANEL като нещо много по-голямо от марка – свят, пребъдваш чрез творчеството на великия Карл Лагерфелд.
„ЖИВОТЪТ МИ НЕ МЕ РАДВАШЕ, ЗАТОВА СЪЗДАДОХ ЖИВОТА СИ”
Житието на Габриел Шанел е неизменна част от креативния процес и развитие на Карл Лагерфелд. Нейните история и философия за живота и модата са неизчерпаеми извори на вдъхновение за модния Кайзер, който освен като умел стилов творец и фотограф се изявява и като майстор кинематографист. Автор и продуцент
на лентата The Return, Лагерфелд успява да плени публиката със своя неизменим усет към стила CHANEL.
ВЪВ ФИЛМА ТОЙ РАЗКАЗВА…
Петнадесет години – толкова време отнема на Габриел Шанел, за да преодолее разочарованието си от модата през 40-те години, когато тенденцията New Look, считаната за нея като „излишна екстравагантност” е била наложена от марки като Christian Dior, завладяващи дамския гардероб.
The Return разказва историята за завръщането на Шанел на световната модна сцена след дълги години отсъствие, прекарани в Швейцария. Всичко започва с едно телефонно обаждане. Коко тръпне от желание да вземе отново дамската мода в свои ръце и да продължи това, което е започнала преди години – внушението за свобода на жените, създавайки дрехи, които да ги отърсят от социалните доктрини и стиловите канони; подтиквайки ги да бъдат себе си и да живеят в хармония със своята женска индивидуалност.
Действието се развива в Париж, сред изисканата атмосфера на ателието на мадмоазел Шанел, чиято роля е изпълнена от Жералдин Чаплин, дъщеря на великия Чарли Чаплин. Във филма, както сигурно е било и в реалността, всичко се развива много бързо – актьорите се въртят, ситуациите се изменят, вълнението и напрежението растат с всяка нова сцена, но Габриел Шанел е непоклатим образ във всяко едно отношение. Уверена, тя независимо от трудностите вярва в личните си убеждения и отстоява своето, докато не го постигне.
Интересен факт около реализацията на The Return е, че Лагерфелд е предоставял сценария в деня на снимките. „Една сутрин, на снимачната площадка, се озовах с шест страници скрипт. Възкликнах, че не мога да науча репликите толкова бързо, но Карл беше до нас и ни напътстваше. Сценарият бе толкова добре написан, че всичко ставаше като че ли от само себе си”, споделя Жералдин Чаплин.
НО ДА ПРОДЪЛЖИМ С ИСТОРИЯТА…
Годината е 1953-та, Габриел Шанел решава да се върне в Париж с намерението отново да отвори вратите на своето шивашко ателие и да се захване за работа. Година по-късно тя чества своето стилно завръщане на модния подиум с представянето на „първата” си колекция в шоурума CHANEL на ул. „Камбон”. Уви, нещата не задоволяват нейните първоначални очаквания и надежди.
Тогава Коко е на 71-годишна възраст и въпреки че времето никога не е засягало силата на творческия й дух, във филма сме свидетели на другото й лице – образа, зад чийто тежък характер, неуморим дух, безкомпромисност и взискателност се е криел ликът на една жена, жадуваща да бъде обичана. Сред емблематичните й реплики във филма е: „Най-важното нещо за една жена е да знае, че е била обичана, че е обичана”.
Да, отдавайки се на работата си и идеалите си, Габриел Шанел е съумявала да притъпи чувството за самотност, но когато е нямало никого около нея, тя също се е сблъсквала с жестоката истина за липсата на любим човек, който да й бъде опора в трудните моменти. Дори след представянето на колекцията през 1954 г., посрещната със смразяващо мълчание от страна на френските медии, тя не се отказва. Отърсва се от мъчещото я чувство за неодобрение от родната й страна и започва наново, стартирайки друга линия… Няколко години по-късно усилията й се увенчават с успех, неочакван обрат на съдбата, тъй като през 1957-а американските медии провъзгласяват нейното завръщане в модния бранш и спомагат за популяризирането на марката CHANEL в САЩ.
„Не харесвах живота си, приемайки, че всичко, което не харесвам, има противоположност, която бих харесала”, е казвала Коко Шанел. Тя, която е смятала, че „добрият вкус,, няма нищо общо с красотата или грозотата, че той е пряко свързан с личните духовни ценности на една жена, е пример как никога, за нищо на света не трябва да се отказваме от мечтите си и от най-съкровените си убеждения. Познаваш ли себе си, няма необратими неща. Никой не е вярвал в успеха й, всички са я подценявали, подигравали са й се, мислели са я за луда… но да следваш гласа на сърцето си в професията и в личния живот е най-важното, независимо какво мислят или говорят другите.
Освен впечатляващата Жералдин Чаплин във филма участват още Рупърт Еверет, в ролята на американски журналист; Ана Муглалис, пред чийто персонаж Коко отваря сърцето си, копнеещо за любов; Ариел Домбал, олицетворяваща безпощадна парижка лейди; Аманда Харлек, която играе Бетина, добра приятелка на Коко от сп. VOGUE, и др. Става ясно, че героите, които добре подбраните от Лагерфелд актьори въплъщават, са изпълнявали ключови роли в живота на Коко. Дали със своята недоверчивост, подкрепа, апатия, или с нещо друго, неочаквано, всеки един от тях е допринасял за из растването на Габриел Шанел.
The Return е не само произведение на изкуството, но и на живота. Карл Лагерфелд успява да изрази творчеството си, да разкаже малко повече за историята на CHANEL и същевременно да наблегне на тънкостите от живота – стига да можем да „четем между редовете,,. Доброто от злото не може да се отдели, те вървят заедно. Чрез историята на Коко, Лагерфелд подсказва, че както в най-хубавите моменти има лошо, така и обратното, в неприятното можем да намерим доблест, така че да продължим напред с вдигната глава.
„A3 НЕ СЪЗДАВАМ МОДАТА, A3 СЪМ МОДАТА”
Това са думи на мадмоазел Шанел пред американските медии през 50-те години. Същото се отнася и за Карл Лагерфелд, който вече три десетилетия поддържа стила CHANEL в най-висша форма.
Със своите перли, малка черна рокля, сако от туид и цигара в ръка, Коко Шанел придаде настроение на дамската мода, и завинаги беляза съзнанията със своя неподвластен на бремето стил. Сега нейният достоен правоприемник разпалва модния дух на жените по света с всеки следващ сезон. До ден днешен CHANEL е сред големите имена на световната мода благодарение на дивния талант на Карл Лагерфелд, според когото „Модата е единственото нещо, което може да пътува във времето,,.
След триумфа на новата си колекция CHANEL за сезона есен-зима 2013-2014 г. В Париж, седемдесет и девет годишният творец прелетя Атлантика, за да представи в Далас ежегодната линия на луксозната френска марка, Metiers d’Art, отдаваща почит на творческите занаяти в модния бранш.
Изборът на място не е случаен. Преди близо шестдесет години Америка, или по-точно град Далас, изиграва клЬчова роля в популяризирането на новите колекции на Габриел Шанел. Благодарение на един от собствениците на веригата магазини Neiman&Marcus Коко не само навлиза на американския пазар със своите творения, но и е удостоена с престижната награда Neiman Marcus Award, считана за „Модния Оскар” между 1938 г. и 1995 г.
Миналия декември CHANEL се завърна в Тексас за грандиозното шоу, озаглавено Paris-Dallas pre-fall 2014. Вдъхновен от стила и културата на стария град отпреди Гражданската война, Лагерфелд представя една изненадваща есенна колекция, олицетворяваща съвременната му интерпретация за романтика на Дивия запад.
Модерната приказка на CHANEL бе разказана от хер Лагерфелд в културния център Dallas Fair Park. Смайващият декор, наподобяващ типично американско ранчо, включваше и киносалон със седемдесет ретро автомобила, от които, удобно настанени, гостите се насладиха на премиерната прожекция на филма The Return.
В приповдигната от емоции атмосфера и след изтичането на финалните надписи светлините постепенно проблясваха в залата и първите модели започнаха да излизат на сцената. Зашеметяващо представяне на близо сто модела, където цветовете се преливат, обемите се допълват, силуетите съблазняват, а логото на CHANEL е вездесъщо.

Звездата на каубойското модно родео е легендарният за марката дамски костюм от туид от две части. Идната есен различното при него ще са дължината на полата – стигаща до под коляното, което Коко е смятала за признак на добър вкус, и мястото на джобовете на сакото – намиращи се над талията.

Други иконични модели от колекцията са правите широки панталони, полите с воали, ризите с ресни около раменете, бродираните къси елечета, роклите и саката с двуредно закопчаване, за които Лагерфелд заимства от военните униформи по времето на Гражданската война в САЩ.

Цветовата палитра е също изключително богата
– характерните за марката бяло, беж, черно, кафяво и тъмносиньо са подчертани от ефирни индиански шарки, искрящи нюанси на ламе и блясъка на обработена кожа. За да бъде тексаската визия пълна, колекцията е обогатена с различни вариации на дамското пончо-наметало, дънково облекло, съразмерни палта и разбира се, съвременната каубойска шапка.

Въпреки очевидните препратки към американската култура колекцията съхранява всеизвестния парижки шик, чийто символ е именно Габриел Шанел. Допълващи линията са вечерните дълги рокли, изработени от благородни материи, посипани с десетки малки звезди и декорации от ламе. За контрабаланс с останалите потвърди материи,

Карл Лагерфелд залага на сатен, коприна, дантела и още фини тъкани, безупречно украсени с ръчно изработени бродерии, ресни, плисета и воали.

Към целия уестърн арсенал аксесоарите също играят ключова роля в мизансцена на Лагерфелд – ботушите, шаловете, коланите, обемистите или мини чанти, бижутата и ръкавиците съвършено допълват приключенската визия на жената CHANEL.

Сред тях се отличават не само шнолите с перата, но и чорапите/чорапогащниците с декоративни мотиви, изобразяващи дамски каубойски ботуши.

Обаятелният уестърн феномен на Карл Лагерфелд бе увенчан с появата на френския модел и муза на CHANEL Каролин де Мегре като екстравагантна булка, облечена с каубойски риза и панталон. За воал на главата й бе поставена корона от бели пера, стигаща до земята – същински ангел, пратен от Дивия запад. Нестандартният финал на Карл Лагерфелд ни препраща към една от емблематичните реплики на Габриел Шанел, гласяща: „Ако не сте се родили с криле, не се опитвайте да им попречите да израстат”.

Силата, с която Карл Лагерфелд представя и поддържа духа на Шанел, е доказателство, че нищо и никой не може да възпрепятства успеха за дълго време. В началото мнозина са се опитали да разубедят Лагерфелд да поеме отговорност към френската модна къща, но въпреки това той е направил своя избор – правилния избор, както виждаме.

Поемайки щафетата, носеща името CHANEL, Карл Лагерфелд хваща перото на съдбата си и не оставя никого да пише нейната история. Днес той не само представя подобаващо миналото на марката, но и обогатява нейното бъдеще с всяко ново начинание, водено от убеждението, че: „Луксът трябва да е удобен. В противен случай той не е лукс”. Това е CHANEL
– свят, където цари не красотата, а добрият вкус

| 06.02.2014 13:52 | сп. Мода | стр. 93; 94; 95 | Валентина АНТОНОВ