ГОРЕЩО

Пеевски иска осветяване на финансите на медиите

peevski-vnese-zakonoproekt-s-koijto-shte-spira-prodyljavashtoto-razgrabvaneto-na-ktb-vijte-kakva-e-poziciqta-mu-475336Депутатът от ДПС Делян Пеевски внесе проектозакон, който може да накара всички собственици на медии да декларират информация за „всяко получено финансиране в предходната календарна година, неговия размер и основание, както и данни за лицето, предоставило финансирането“.

Текстът на проекта е внесен от Пеевски, заедно с депутатите от ДПС Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева.

Поправките се правят през Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения, който досега задължаваше всички издатели на вестници и списания да декларират в Министерството на културата кой е реалният собственик на медията. Така например самият Пеевски беше обявен като издател на вестниците „Монитор“ и „Телеграф“ през дружеството „Интръст“ ЕАД.

Предложенията на ДПС обаче надхвърлят обхвата на действащия досега закон, като засягат и телевизиите, радиата, информационните агенции и онлайн-медиите като част от общото понятие „Доставчици на медийни услуги“.

„Създаването на законово задължение за разкриване на действителния собственик на доставчиците на медийни услуги и на начина на финансиране ще доведе до максимална прозрачност на медийния пазар в страната, както и до информираност на обществото относно редакционната политика на медиите, които се издържат по непазарен начин, и ще сведе до минимум възможностите за манипулиране на общественото мнение от медии, съществуващи не заради приходите си от дейността, а благодарение на безвъзмездно корпоративно или чуждестранно финансиране“, се казва в мотивите към проектозакона.

В тях се посочва още, че „предлаганото изменение ще доведе и до разкриване на действителните собственици на онлайн-новинарските медии в България, които формират значителна част от информационния поток и съответно от нагласите на потребителите на медийни услуги, но собствеността в по-голямата част от които остава напълно анонимна“.

Досега онлайн медиите не са подлагани на регулация извън обичайната за всяка търговска дейност, както и специалния режим за публикуване на политическа реклама по време на предизборна кампания.

Законът на Пеевски, Цонев, Хамид и Кръстева предвижда още „задължително разкриване на информация, идентифициращи лицата, разпространяващи и/или продаващи печатни издания и броя на използваните от тях крайни точки за продажба“.

Според вносителите – информацията „се явява от съществено значение за правото на свободен достъп до съответното издание“, а оттам ще се създадат и гаранции, че този достъп няма да бъде неоснователно преустановен поради причини, свързани с евентуален личен интерес на собственика на съответния разпространител и/или продавач на печатни издания.

Въвежда се и задължение министърът на културата да информира Комисията за защита на конкуренцията, ако едно и също лице притежава над 1/3 от всички декларирани крайни точки за продажба на дребно на печатни издания.

Коментирайте първи тази публикация на "Пеевски иска осветяване на финансите на медиите"

Оставете коментар

Имейлът ви няма да бъде публикуван.


*