Витамин Д3 – ключът към здравето

Vit-DЗимното слънце не само не помага да произвеждаме витамин Д3, дори вреди.

Има един мастноразтворим витамин, който играе важна роля при формирането и растежа на костите и зъбитe. Той предпазва и от други заболявания. Когато говорим за витамин Д, трябва да знаем, че става въпрос не просто за витамин, а за група от витамини. Безспорно витамин Д2 и витамин Д3 се открояват най-много.

Разликата между тях е, че първият може да бъде токсичен, докато другият – не. Освен това на вит. Д3 се приписва хормоноподно действие, тъй като участва не само в калциевата обмяна, а и в миокардната обмяна, секрецията на инсулин, сперматогенезата и други процеси, като имунен отговор.

Нивата на Д3 в кръвта на повечето европейци са критично ниски.

Д3 е познат като холекалциферол и се синтезира в кожата под въздействие на UVB лъчите. Естественото съдържание на витамин Д в организма на възрастния човек варира между 30.0 и 74.0 мг/мл, като препоръчителният дневен прием е 0,02 мг за възрастни и 0,10 мг за децата. Интересен факт е, че нивата на витамин Д3 в кръвта на повечето хора в България и Европа (като цяло в умерените географски ширини) са критично ниски – няколко пъти под нормата. Никак не е случайно, че през зимните месеци успяват да ни тръшнат различни вирусни инфекции.

Къде се крие проблемът?

Повечето хора знаят, че витамин Д3 се синтезира в кожата под въздействието на ултравиолетовите лъчи тип Б. Ние успяваме да се възползваме от тях от май до август, но не през целия ден, а само когато слънцето е достатъчно високо над хоризонта. Често по това време хората са затворени в своите офиси. Ултравиолетовите Б лъчи не проникват през прозорците – и резултатът е на лице – масово хората не могат да го произвеждат.
През есента УВ-Б лъчите не достигат до северното полукълбо и слънцето е твърде ниско. Съвсем друг е случаят с УВ-А лъчите, които стигат до нас целогодишно и минават през стъклата без проблем. Именно тези лъчи се свързват с рака на кожата. Изводът е, че зимното слънце не само не помага да произвеждаме витамин Д3, но даже и ни вреди, защото има канцерогенно въздействие.
Една от основните причини да имаме слаба и не добре функционираща имунна система през зимните месеци са ниските нива на Д3 в организма ни. Важно е в такъв момент да почнем да приемаме добавки с витамина, за да укрепим имунитета си. С напредване на възрастта този витамин помага за запазване на мускулния тонус.

Отрова или лекарство – зависи от дозата.

За разлика от повечето витамини прекаленият прием на витамин D може да доведе до много тежки поражения на вътрешните органи, така че внимателно, съветват лекарите. Високите му нива водят до нежелани отлагания на калций в тях, а резултатът са различни заболявания. Предозирането настъпва след продължителна и неконтролирана употреба на витамин D, съчетано с интензивно излагане на слънце и активно лечение с UV лъчи. Анаболните андрогенни стероиди и някои естрогенни блокери усилват задръжането на калция. Особено трябва да се внимава, когато тези препарати се комбинират с рибено масло, Rocatrol и Deavit. Имайте едно наум, че системният прием на високи дози витамин D и витамин А води до натрупване на прекомерно количество подкожна мазнина.

Ползите от витамин Д3

Освен че предпазва от инсулт, инфаркт и други сърдечно-съдови проблеми, има все повече данни за благотворното му влияние в борбата с няколко типа рак. Витамин Д спира безконтролното размножаване на клетките, което го прави добро профилактично средство срещу онкологични заболявания, помага в лечението им, укрепва имунната система и потиска автоимунните процеси, което влияе върху продължителността на живота при болни от СПИН.
Както вече споменахме, той е от изключитело значение за здравината костите, участва в усвояването на калция, магнезия, фосфора. Когато е в големи количества, пречи на усвояването на желязото. Приемът на витамин Д в оптимална доза обаче въздейства положително върху настроението ни. Изследвания сочат, че мастноразтворимият витамин предпазва и се бори с депресиите и е добро средство за адаптация на организма при смяна на сезоните. Помага и при фибромилагия, остеопороза, множествена склероза, астма, алергии, рахит, кариес, аутизъм.

Коментирайте първи тази публикация на "Витамин Д3 – ключът към здравето"

Оставете коментар

Имейлът ви няма да бъде публикуван.


*