Руски диетолог разби всичко дотук за диетите

maxresdefault+

Знаете ли как отслабват диетолозите? Ще разберем от личната история на руския диетолог Алексей Ковалков. “Много ми се иска по моя пример и на моите пациенти да осъзнаете основното: може да се отслабне. Това е напълно реално. И не просто да свалиш няколко килограма, които обикновено бързо се възвръщат, а да отслабнеш съществено, до физиологичните норми на здравия човек. Никога не се страхувайте от промените. И не се страхувайте да правите това, което си мислите, че не умеете”.

Д-р Ковалков започнал да се занимава с диетология, след като на самия него му се наложило да свали няколко десетки килограма. Когато се върнал от армията на 20 години, носел 46 размер, бил изпънат, спортен младеж, който нямал никакви проблеми с наднорменото тегло. Но щом постъпил във втория медицински институт, проблемите започнали. Работата е там, че в минутите между лекциите и семинарите въобще не стигало времето да похапне. Затова се наложило да залъгва глада си в бюфета на института, а там освен кексове, сокове, кафе и банички, нищо друго нямало.

“Разбира се, имахме столова, но и там предлагаха не най-полезната храна, например макарони с котлети. А за да може човек нормално да учи, да запомня материала, се изисква добра мозъчна работа, за която е необходима глюкоза. По тази причина вечер с жена ми се прибирахме у дома гладни, набързо си пържехме картофи с мас, а за “десерт” похапвахме котлети от магазина. Всичко това доведе много бързото ми напълняване. Към края на обучението си в института тежах над 150 кг. Кантарът стигаше до 150 кг, затова не мога да кажа колко точно тежах. Дори не можех вече да се сместя зад волана на колата си. В такова ужасно състояние живях няколко години. В един момент си дадох сметка, че  ми остава да живея най-много още девет години.

Заради наднорменото тегло вече бях развил мастна дистрофия на черния дроб, която много бързо можеше да премине в цироза, затлъстяване на сърдечната торбичка и изместване оста на сърцето от огромния мазен корем, който го притискаше. Това доведе до нарушение на сърдечния ритъм и до стенокардия. С труд се изкачвах дори на втория етаж. Ако бях продължил по този начин, сега едва ли щях да съм жив!“, споделя диетологът.

За щастие обаче в пиковия момент го поканили да работи в САЩ,  където за него се открил светът на научната диетология за наднорменото тегло. В Русия тази наука едва-едва започвала да се развива.
“Там научих що е то аминокиселини, протеини, спортни добавки. Разбрах от какво се натрупват килограми и се стига до наднормено тегло. Научих се да отслабвам сам и да лекувам и другите хора. Най-много за това ми помогна литературата, която беше достъпна в Америка. От нея узнах, че инсулинът има огромно влияние върху мастните клетки.

Като цяло и основно проблемът на наднорменото тегло е в баланса между мастноразтварящите (адреналин, норадреналин, соматотропин и тестостерон) и мастнонатрупващите (инсулин) хормони. 40% от хората са здрави и дори не подозират, че могат да напълнеят. Този проблем не ги притеснява. Но за повечето хора е достатъчно само да погледнат шоколада и веднага качват килограми. Ако постоянно нещо ви се яде, това се случва заради нарушения в баланса на хормоните“, казва експертът.

Основният проблем на дебелите хора е в това, че те се борят с теглото и дори не се опитват да се замислят над причината за възникване на наднорменото тегло! Няма значение какво сте изяли и колко важно е как храната се е усвоила от вашия организъм, как му е повлияла.

Съветите на д-р Алексей Ковалков

► Контролирайте инсулина. Тъй като основна мастнонатрупваща роля в организма играе хормонът инсулин, който контролира въглехидратите, най-добре е да намалите тяхната употреба. Тогава инсулинът вече няма да се отделя в такива огромни количества, което означава, че мастните киселини могат спокойно да излизат от мастните клетки и да не се натрупват.
► Не гладувайте. Щом почувствате глад – яжте. Иначе след няколко часа гладуване може да започне да се изработва ферментът липопротеинкиназа, който ще превръща в мазнини всичката храна, която сте поели след гладуването. В крайна сметка вместо да свалите килограми, вие ще натрупате нови.
► Следете времето за сън и не яжте вечер въглехидрати. През нощта се изработва соматотропният хормон, който само за 50 минути е способен да стопи 150 грама мастна тъкан във фазата на дълбокия сън – например от 23:00 до 00:00 часа. Затова по това време вече трябва да спите. Но ако приемате въглехидрати преди сън дори само една ябълка, се получава инсулин, който блокира отделянето на този важен хормон.
► Пийте вода не с литри, а по необходимост. Съществува много упорит мит, че човек трябва да изпива 2 литра вода на ден. Не, на някого му е достатъчен един литър, или литър и половина. Пийте редовно, но не се насилвайте. Ако не ви се пие, не пийте. Просто през деня пийте не само чай или кафе, а и обикновена вода, желателно негазирана.

Грешки в диетите 

“Много хора години наред спазват диета и не могат да смъкнат и килограм. Защо? Стабилно тегло се постига с баланс между получената с храната и използваната енергия, – пояснява диетологът Ирина Гущина. – Ако човек приема повече калории, отколкото изразходва, той трупа килограми. Ако изразходва повече, отколкото получава – той слабее. Но това е общо правило. В реалността трябва да се отчитат много нюанси. Има разпространени грешки, които пречат на човек да отслабне. Бедата е, че опитващите се да отслабнат, не разбират каква именно грешка правят.

1. Честото използване на бързи диети. При тях обмяната на веществата се забавя и организмът започва да отделя запаси. И когато опитате да се върнете към обичайната система на хранене, свалените килограми се връщат в кратки срокове. Една щадяща комфорта диета, дори по-скоро разумно ограничаване в храненето, ще ви донесе дългоочакваният резултат.

2. Неравномерното хранене. Често може да се попадне на препоръки да не се яде например след 16 часа след обед, други пък пропускат закуската. Но организмът приема 12-14-часовото прекъсване в яденето като гладуване. Затова при големи паузи в яденето нивото на глюкоза в кръвта рязко пада, което води до неконтролируем апетит. Ако нужният прием на храна е пропуснат, в организма започва хормонален бунт, който се отразява негативно на състоянието, здравето и външния вид. Оптималната пауза между приемите на храна е 4-6 часа. А нощната пауза е не по-дълга от 9-10 часа.

3. Допълнителното хранене при усилени физически натоварвания. Прието е да се смята, че човек, занимаващ се със спорт, може да яде всичко, което му се прииска. Истината е, че с ограничаване в храненето и интензивни физически натоварвания могат да отслабнат само 30% от хората. Останалите 70% при интензивни физически натоварвания не отслабват, а още повече напълняват. Спортувайки, без да промени нищо в системата на хранене, човек напълнява – за сметка на неизбежното повишаване на апетита след физическото натоварване. Физическата активност е необходима, но не за стапяне на мазнини, а за профилактика и лечение на заболявания, свързани със затлъстяването – хипертонична болест, захарен диабет втори тип и т.н.

4. Използването на обезмаслени продукти. Ако купувате диетични продукти с ниско съдържание на мазнини, имайте предвид, че те потискат процеса на отслабване, защото в тях обикновено добавят захар. А захарта е основният враг на фигурата. Освен това е невъзможно човек да се засити с диетични продукти, след час два- ще му е нужна добавка и то по-солидна от обикновеното.

5. Сладките напитки. Нулева калорийност има само водата. Във всички останали напитки има калории, особено ако им се добави захар. Например чаша чист черен чай съдържа 4 ккал. Ако добавите и две лъжички захар – вече са 134. Две чаши сладък чай са почти 270 ккал. Затова не го пийте без ограничения. Газираните напитки по калоричност са съпоставими с десертите, а за калоричността на алкохола дори е страшно да си помисли човек. Да не говорим, че той забавя обмяната на веществата, заради което изяденото заедно с него се преработва по-бавно.

 

Източник: http://zdrave.to

Коментирайте първи тази публикация на "Руски диетолог разби всичко дотук за диетите"

Оставете коментар

Имейлът ви няма да бъде публикуван.


*