Еврокомисията откри руска пропаганда в 8 български сайта, „Блиц“ и ПИК включително!

zx860y484_3040429Европейската служба за външна дейност е открила случаи на руска пропаганда в няколко български издания, сред които са близките до депутата Делян Пеевски ПИК и „Блиц“. Това сочи информация в новата база данни, чиято цел е да помогне в борбата с дезинформацията и пропагандата, оборвайки фалшиви новини.

Попадането на материали от тези издания не означава, че те са свързани с Кремъл или че умишлено целят да дезинформират, защото подобни твърдения не са сред целите на проекта. Наличието им в базата данни същевременно означава, че те подпомагат разпространяването на невярна информация.

Освен „Блиц“ и ПИК в базата данни фигурират материали на cross.bg, bultimes.com, bradva.bg, „19 минути“, „Партия КОЙ“, и Newsfront. При тях, както и при други материали, голяма част от засечените публикации са от официални руски агенции като РИА „Новости“ и ТАСС или посочваните в проекта като ключови за руската пропаганда RT и „Спутник“. Някои от българските текстове, анализирани за последните две години, са свързани с политиките на НАТО, отношението към руския президент Владимир Путин и международни въпроси като кризата между Анкара и Москва заради сваления турски изтребител през есента на 2015 г.

На сайта, който беше недостъпен часове след като беше пуснат, са регистрирани и оборени над 3000 случая на фалшиви новини на 18 езика.

Еврокомисията откри руска пропаганда в 8 български сайта, сред тях са "Блиц" и ПИК

Сайтът беше замислен като част от кампанията Disinformation Review, чиято цел е изобличаване на новини, за които се смята, че обслужват интересите на Кремъл. Девизът на т.нар. EU Mythbusters, „Ловци на митове“, е Don’t be deceived, question even more („Не се оставяй да те заблудят – задавай още повече въпроси“) – препратка към девиза на контролираната от Кремъл телевизия RT, известна с девиза Question More („Задавай повече въпроси“ или „Поставяй повече неща под въпрос“).

Анализирани са публикации за период от две години. Създателите описват проектакато „единствената база данни за фалшиви новини, в която е възможно търсене“ по ключови думи. На сайта се публикуват и истории, свързани със създаването на пропаганда – за пример в представящото го видео е даден материал, озаглавен „Признанията на един руски трол“.

Критици на проекта твърдят, че той може да превърне всяко говорене за проблемите на Европейския съюз и НАТО в „руска пропаганда“ и „дезинформация“.

Коментирайте първи тази публикация на "Еврокомисията откри руска пропаганда в 8 български сайта, „Блиц“ и ПИК включително!"

Оставете коментар

Имейлът ви няма да бъде публикуван.


*