На фокус: Отговарят ли цените на стоките на етикетите?

 

 

%d0%bf%d1%80%d0%b5%d0%b4%d1%81%d0%b5%d0%b4%d0%b0%d1%82%d0%b5%d0%bb%d1%8f%d1%82-%d0%bd%d0%b0-%d0%ba%d0%b7%d0%bf-%d0%b4%d0%b8%d0%bc%d0%b8%d1%82%d1%8a%d1%80-%d0%bc%d0%b0%d1%80%d0%b3%d0%b0%d1%80%d0%b8

председателят на КЗП Димитър Маргаритов

Отговорът е от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Ето какво каза нейния председател Димитър Маргаритов в ефира на БНТ.

Седем години съдебни борби между КЗП и търговска верига бяха необходими, за да бъде спрян търговецът да обявява атрактивно ниски цена на свои продукти на щандовете, цена, която докато стигне клиентът до касата нараствала чувствително.

Така например една опаковка сирена поскъпвала с 4 лева от щанда до касата. Дори след редица сигнали и предписания практиката продължава да подвежда клиенти. Върховният касационен съд сложи края на тази битката, като категорично забрани практиката. Ще има ли обаче ефект тази мярка и важи ли за всички родни търговци?

Само за миналата година сме издали над 300 заповеди, с които забраняваме такива нелоялни практики. Това съобщи председателят на КЗП Димитър Маргаритов след като по-рано стана ясно, че търговска верига е подвеждала потребителите с различни цени на една и съща стока на щанда и на касата.

След като ние сме го констатирали и съдът го е потвърдил, смятам, че няма да има разумен човек, който да иска да бъде поставен в такива условия, отбеляза Маргаритов във връзка с решението на ВКС, който потвърди колективен иск на КЗП срещу веригата.

Да лъжеш потребителя, не е най-лесният начин да го привлечеш като редовен клиент, заяви председателят на КЗП в ефира на БНТ. По думите му Комисията се концентрира върху това да съветва хората за какво да внимават.

Винаги потребителите трябва да сравняват цената на самия артикул, а самите търговци трябва да знаят, че не трябва да си позволяват заблуди, уточни още Маргаритов. Той посочи, че голям процент от сигналите до КЗП се отнасят до някакви съществени нарушения.

В голям процент от случаите ние успяваме да съдействаме на потребителите.

Поначало по-възрастните хора са по активни в жалбите, но аз смятам, че всички трябва да бъдем активни, категоричен е Маргаритов. Всички в някаква степен се изкушават да правят номера, но моят съвет е да не го правят. Така председателят на КЗП отговори на въпрос дали големите търговски вериги са склонни към нелоялни практики.

Искът е заведен, тъй като супермаркет от веригата, намиращ се в пловдивския ж.к. „Тракия“, е нарушил влязла в сила заповед на КЗП, с която се забранява прилагането на нелоялни практики.

Проверка на контролния орган в няколко обекта на въпросната верига е установила, че потребителите може да заплатят с до 4 лв. над обявената върху опаковката цена при покупка на предварителни разфасовки кашкавал.

Предпоставка за това е разминаването между цената върху продуктовата опаковка, която обикновено ориентира клиента при вземането му на решение за покупка, и посочената на рафта цена, която се маркира на касата и в общия случай е с около два лева по-висока.


БНТ, „Денят започва“

Коментирайте първи тази публикация на "На фокус: Отговарят ли цените на стоките на етикетите?"

Оставете коментар

Имейлът ви няма да бъде публикуван.


*