Alibaba и четиридесетте вестника

alibaba-logoСъздателят на Amazon Джеф Безос купи през 2013 г. за 250 млн. долараWashington Post и инвестира 5 млн. долара в Busines Insider.

Инвестицията му беше историческа и разрази сериозни дискусии за бъдещето на традиционните медии, безприкосновеността на информацията и свободата на словото.
Този текст обаче не е за Джеф Безос, а за неговия най-основен конкурент – създателят на най-голямата онлайн платформа за търговия в Азия Alibaba Джак Ма.

От неотдавна Джеф Безос има повод да се притеснява от конкурента си не само на терена на онлайн търговията, където все още Amazon е непобедим. На медийния пазар обаче китаецът задмина своя най-голям противник.

Ма като медии

Джак Ма следва интересна политика. След като качи компанията си за търговия на борсата и записа един от най-успешните дебюти в света, сега китайският предприемач се е насочил към изкупуването на медии. До момента усилията му са вложени предимно в Азия, където вече придоби някои ключови онлайн и печатни бизнес издания. През 2013 г. Джак Ма инвестира в китайското издание eBusiness Review, което е по модела на Harvard Business Review.

Година по-късно купи 40% дял в Huxiu – един от водещите блогове в Китай за технологии и бизнес. През тази година дойде нова серия от придобивки. През юни Alibaba вложи 193 млн. долара в China Business Network, медиа за финансови новини и данни по модела на Bloomberg. През есента компанията сключи партньорство с две китайски медийни групи за лансирането на собствени новинарски онлайн медии. Ма притежава още компании за онлайн видео и филмови студиа.

Последната новина дойде през тази седмица, когато Ма потвърди, че купува South China Morning Post (SCMP) – най-старото издание на английски в Хонконг, заедно с други медийни продукти при цена от 266 млн. долара. Сделката накара някои медии да нарекат Ма Рупърт Мърдок на Азия и го поставиха в групата в най-влиятелните медийни могули.
Информации, че Ма се готви да купи SCMP, се появиха още преди около месец, а инвестицията явно е важна за китайския предприемач. Той купува един вестник, който действително преминава през период на спад, но все пак има приходи за 2014 г. от 160 млн. долара и чиста печалба от 16 млн. долара. Амбициите на новия собственик са да направи медиата по-достъпна на международно ниво и съдържанието й безплатно в интернет.

„Може би се питате защо. Защо Alibaba купува традиционна медиа, като се смята, че тази индустрия залязва? Простият отговор е, че ние не смятаме така“, заяви вицепрезидентът на Alibaba Group Джозеф Цаи в открито писмо до читателите на вестника, с което сделката официално беше потвърдена. „Виждаме убедителен бизнес казус в тази придобивка и вярваме, че Alibaba e в най-добрата позиция да пренесе SCMP на следващото ниво“, се казва още в писмото.

Цаи посочва, че медийният бизнес е в период на турбуленции. Той вече е преминал на дигитално ниво и сега му предстои да достигне до нови форми на онлайн дистрибуция и по-конкретно през социални мрежи и мобилни устройства. „С доказания си опит в дигиталната дистрибуция, особено през мобилните устройства, Alibaba има най-добрата възможност да развие технологията, да направи съдържанието по-ефективно и да разшири дистрибуцията отвъд границите“, се казва още в писмото.

А защо наистина?

Има различни тези защо Джак Ма се е насочил към глобалния медиен пазар. Едната от тях е, че като купува медии, той ще има контрол над съдържанието и ще може да разкрасява образа на Китай в репортажите за държавата и нейния бизнес. „Когато хората не могат да разберат Китай и имат грешна представа за страната, те имат и сериозни предразсъдъци спрямо Alibaba…Това, което е добро за Китай, е добро и за Alibaba“, каза вицепрезидентът Цаи наскоро в интервю за The NewYork Times. Оттук произлизат и опасенията, че Ма ще използва новопридобитите си медии в услуга на правителството и в запазването на добър тон спрямо държавната политика и проекти. Ако тонът на медиите му обаче е прекалено ласкателен към управляващата прослойка, той би се компрометирал в очите на западните си партньори и пазари, коментира Bloomberg.

Придобивката има и още един аспект. SCMP излиза едновременно и в Хонконг, където има сравнително либерална преса, и в Китай, където медиите са подложени на стриктна цензура. Оттук нататък Ма ще трябва да се съобразява с особеностите на тези два пазара, а в Хонконг веднага се появиха съмнения, че вестникът ще загуби позициите си на критикар, което може да си позволи сега. Политическият коментатор и бивш редактор в SCMP Уили Лам заяви пред NYT, че новопридобитият вестник ще стане част от една масова тенденция на автоцензура в синхрон с интересите на издателите.

Самият Ма обясни в интервю пред Bloomberg наскоро, че търговията, медиите и интернет могат да бъдат комбинирани по интересен начин, и добави: „Медиите могат да помогнат за промотирането на нашия малък и среден бизнес.“
На обвиненията, че независимостта на вестника ще бъде нарушена, Ма отговори, цитиран от The Wall Street Journal: „Имайте ни доверие. Защо хората смятат, че като притежаваме нещо, непременно ще искаме да му отнемем независимостта. Ние също четем вестници и очакваме обективност и честност от медиите.“

Джак и Джеф

Каквато и да е причината, поведението на Ма много прилича на основния му конкурент от другата страна на океана – Джеф Безос, който купи The Washington Post през 2013. Сделката тогава беше съпроводена по подобен начин с въпроси около бъдещето и независимостта на съдържанието на медиата. Две години по-късно анализаторите отчитат, че The Washington Post е стабилизирал значително финансовото си състояние и това, че може да се продава през Amazon Prime, е довело до увеличение на онлайн бизнеса му.

Но само придобиването на новия вестник не дава гаранция, че Alibabaще има успех с него. За целта трябва да се намери балансът между качествената, независима журналистика и новите иновативни модели за достигане до читатели. Задача, пред която не само Ма е изправен.

Коментирайте първи тази публикация на "Alibaba и четиридесетте вестника"

Оставете коментар

Имейлът ви няма да бъде публикуван.


*