Звукът на рекламите отново на дневен ред

advertisementНови, по-строги регулации за звука на телевизионните реклами и съответни промени в Закона за радиото и телевизията ще обсъжда през есента Народното събрание.

Предложенията са внесени от депутати от левицата. В тях се настоява чрез промените окончателно да се стопира злоупотребата със силата на звука на рекламите по електронните медии. Вносителите припомнят, че съществуващите в момента правила за ограничение на звука на рекламите, гласувани през 2013 година, изобщо не са прецизни. Съгласно тях (чл. 75 от Закона за радио и телевизия – бел. авт.) рекламите не трябва да се излъчват със сила на звука, по-голяма от силата на звука на останалата част от програмата.

На теория звучи ясно, кратко и сякаш „няма мърдане“ за сгащените в нарушение медии. На практика не е така. Съветът за електронни медии продължава да бъде засипван от гневни сигнали на зрители, които посочват в конкретни медии и случаи, в които рекламата буквално почва да „гърми“ от екрана. Това създава огромно неудобство особено вечер, когато гледаме някой късен филм, а наоколо хората спят. Колкото и да сме намалили звука на телевизора и филмът да не създава проблеми, в момента, в който започнат рекламите, звукът от ефира буквално почва да трещи.

Имало е месеци, в които в СЕМ са получавали по 60 сигнала на месец за подобни нарушения, признаха от съвета.

„СЕМ вече е имал възможност да подскаже на законодателя, че е необходима редакция на текста от закона“, коментира за „България Днес“ членът на медийния съвет Иво Атанасов. „При извършени наблюдения върху дейността на доставчиците на медийни услуги сме констатирали завишено ниво на звука и на звуковите средства, отделящи търговското слово от останалата част на програмата.

Имаме и наказателни постановления, които са обжалвани от операторите и в момента са на територията на съда“, допълни той.

Иво Атанасов не е оптимист, че с предложените промени нещата ще се решат по категоричен начин. „Проблемът е, че в действащия закон не са въведени конкретни технически параметри и единици, чрез които да бъдат определени разликите между търговските съобщения и останалата част на програмата. За съжаление такива не са включени и в сега предлаганите законови промени, поради което внесеният проект няма как да постигне търсения правен резултат“, смята медийният надзорник.

Колегата му в СЕМ доц. Георги Лозанов открито се възмути от продължаващия да гърми звук на рекламите. „Не разбирам защо телевизиите увеличават звука на рекламите. Надявахме се сами да преустановят тази практика – не само заради санкциите на закона, но и защото това това отвращава и отблъсква хората“, коментира той. За обикновения човек най-неразбираемото е защо всички чуваме, че звукът на рекламите е в пъти по-силен от останалата част на програмата, но в много случаи се оказва, че нарушение няма. Причината е, че в настоящия медиен закон понятието „сила на звука“ е много мъгливо, обясниха звукоинженери от БНТ. Именно заради това и депутатите предлагат да се въведе измерване на три основни параметъра, на базата на които да се определя дали в програмата рекламата се излъчва с по-силен звук.

Къде е разковничето всъщност?

„Разминаването се дължи на „съставките“ на самия звук“, обясниха звукоинженерите. Освен динамичност на звука има и динамичност на сигнала.

Първата е обект на текстовете в закона и се мери в децибели, които трябва да са в определена норма. Втората – RMS, представлява гръмкостта на звука. Така се стига до ситуация, в която децибелите на рекламите са в границите на допустимото но гръмкостта е увеличена на макс. По този начин рекламата звучи два пъти по-силно от предхождащия я филм или предаване, но нарушение на закона няма. Защото в закона за радио и телевизия единственото условие е „силата на звука“ (децибелите – бел. авт.) да не е по-голяма от тази на останалата част на програмата, което не е нарушено.

Друг много досаден момент за зрителите е, че частните телевизиите сякаш имат негласно споразумение, чрез което излъчват рекламните си блокове по едно време (засега БНТ прави изключение). През последните години рекламите им съвпадат като време. По този начин зрителят няма никакъв избор и щат – не щат, колкото и да прехвърлят каналите, слушат гръмки реклами. Оказва се, че Комисията за защита на конкуренцията е била сезирана за това неотдавна, но отговор още няма. Към момента парламентът не е предвидил промени в закона и по този въпрос.
Шест акта за 2 години още„висят“

От влизането в сила на правилата за регулация звука на рекламите през 2013-а СЕМ е издал шест акта за силен звук.

Повечето са на телевизии, но има и едно радио. Глобите са от 3000 лева нагоре, като общият им размер е около 18 000 лв. В момента обаче наказанията се обжалват и нито един акт не е влязъл в сила.

Дата: 03.08.2015 00:16
Източник: България днес – стр. 13

1 Коментар на "Звукът на рекламите отново на дневен ред"

  1. …. и 2-3 години по-късно, нищо не се е променило, по https://play.nova.bg ДОСТА от рекламите крещят …

Оставете коментар

Имейлът ви няма да бъде публикуван.


*